Kan ikke ta chiptrimmerne likevel?
- Ta det med ro, de kan ikke ta deg. Det skriver bladet Gatebil.
- Det har til nå vært altfor enkelt å slippe unna. Mulighetene for sikring av bevis og sanksjoner har vært minimale. Men nå er situasjonen annerledes, sa Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen til Broom i desember i fjor.
Trafikant- og kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag har som den første offentlige instans i Norge gått til anskaffelse av en motoreffektmåler. Trimmerne skal kontrolleres - og tas.
Kraftig provosert
Nå har bladet Gatebil sett nærmere på saken. Og deres konklusjon er klar: Ta det med ro – de kan ikke ta deg!
Dette skriver Gatebil i siste nummer:
Terje Hasli som driver chiptrimming av dieselmotorer ble kraftig provosert og gikk til bunns i saken. Uklart regelverk og dårlig kommunikasjon mellom de statlige etatene gjør at du fortsatt kan optimalisere bilen din trygt uten fare for å bli tillagt effektavgift og tilleggsavgift.
Ikke godkjent
- Jeg har fått uttalelse fra Bjørn Fremstad i Vegvesenet på at de ikke kommer til å stoppe tilfeldige biler. Det må foreligge mistanke om trimming, forteller Terje.
Det største problemet for myndighetene er å få en godkjent måling.
Det finnes hverken godkjent diagnoseutstyr å plugge i bilen eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr.
Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men den er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendring, ifølge Per Jensen, seniorrådgiver i Tollvesenet.
Den eneste målemetoden som er godkjent av veidirektoratet for beregning av avgift, er måling av motor i benk i laboratorium med standardiserte verdier for lufttemperatur og luftfuktighet.
Noe sånt laboratorium finnes ikke i Norge.