togiphone (Foto: Bendiksby, Terje/Scanpix / privat)
togiphone (Foto: Bendiksby, Terje/Scanpix / privat)

– NSB stjal iPhone-en min

Ida (20) trodde NSBs hittegodsavdeling skulle ta vare på iPhone-en hennes. Isteden ble den stjålet.


Ida Emilie Aarsrud Guerrera kjøpte i oktober i fjor to splitter nye iPhones til en samlet verdi av 14 000 kroner, en til seg selv og en til kjæresten.

Se også: Test av mobiltelefoner – dette er den beste touchtelefonen

Men en måned seinere glemte hun telefonen sin på en buss som kjørte istedenfor tog på strekningen mellom Stavanger og Bryne.

Ida kontaktet straks NSB som kunne bekrefte at telefonen var funnet og levert inn på Sandnes stasjon, noe hun også sørget for å få dokumentert via SMS.

Telefonen stjålet i NSBs varetekt

Men da Ida, etter NSBs instrukser, tok kontakt med Sandnes stasjon påfølgende mandag ombestemte plutselig NSB seg og hevdet at de aldri hadde fått inn noen slik telefon.

– Jeg fikk jo helt sjokk og så ble jeg jo både sinna og fortvilet, forteller 20-åringen til TV 2 hjelper deg.

NSB beklager

Etter flere runder med NSB måtte imidlertid selskapet erkjenne at de faktisk var ansvarlige for tyveriet. NSBs informasjonssjef Preben Colstrup beklager hendelsen Ida ble utsatt for.

– Dette er beklagelig og vi vil selvsagt sørge for å erstatte telefonen til Ida, sier han.

Lang runddans

Imidlertid ble det en lang runddans før Ida kunne imøtese erstatningen.

Forsikringsselskapet til NetCom anså nemlig ikke telefonen som stjålet fordi Ida først hadde glemt den igjen på bussen og abonnementet hos NetCom fortsatte å løpe fordi hun hadde bindingstid på telefonen.

Videre mente NSB at Ida selv måtte legge ut for en ny telefon, noe hun på det tidspunktet ikke hadde råd til.

– Jeg synes dette er urimelig når det faktisk er NSB selv som har ansvaret for tyveriet.

Forbrukerrådet støtter Ida

Ida får støtte fra Helene Falch i Forbrukerrådet.

– For mange vil det være en stor økonomisk bøyg å legge ut for en ny vare i forkant av erstatningen, sier hun.

Ifølge Falch kan heller ikke NSB kreve at Ida faktisk kjøper en ny telefon for erstatningsbeløpet.

Når TV 2 hjelper deg kontakter NSB, viser de til at de ikke har fått noen tilbakemelding på et skriftlig løsningsforslag de sendte Ida.

– Det stiller jeg meg helt uforstående til. Jeg har ringt og ringt og snakket med mange ulike folk hos NSB uten å bli hørt, sier en oppgitt Ida.

NSB har nå snudd og utbetalt erstatningsbeløpet på litt over 7000 kroner.

– Jeg er veldig glad for at jeg nå har kunnet kjøpe meg en ny telefon og at jeg er ferdig med saken, men jeg er ikke fornøyd med den kundebehandlingen jeg har fått, sier Ida til TV 2 hjelper deg.

NSB sier de vil bruke erfaringene fra Idas sak i arbeidet for å unngå fremtidige tyverier av hittegods. Men hva som faktisk skjedde med Idas iPhone etter at den kom inn på Sandnes stasjon, har NSB imidlertid ikke klart å finne ut av.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg!