Bilredningsselskapene har hatt det svært travelt i Sør Norge på grunn av en ekstrem vinter.  (Foto: Ill/Bergensavisen/ANB)
Bilredningsselskapene har hatt det svært travelt i Sør Norge på grunn av en ekstrem vinter. (Foto: Ill/Bergensavisen/ANB)

5 000 bilister hjelpes hver uke

Snø, is og kulde skaper mye trøbbel for bilistene. 38.000 måtte ha assistanse i løpet av to måneder.

Nord i landet har det vært en normal vinter så langt. Og bilistene er også vant med vinterkulden og det den medfører.

Sør i landet er det verre. Kvikksølvet har befunnet seg uvanlig langt under null..

– Her nede på Sørlandet er det minus 15 grader akkurat nå. Mange bilister må ha bilhjelp. Du skjønner, vi er ikke vant med en slik kulde her, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If til Avisenes Nyhetsbyrå / www.siste.no

Motorvarmer

De har gjennomført en opptelling av antall bilberginger i desember og januar, og har kommet fram til at det er cirka 38.000 uheldige bilister som har trengt hjelp fra profesjonelle i vinterkulden. Bare hos If er antallet på rundt 12.000 bergningsskader.

I snitt gir dette rundt 4.700 i uken, og rundt 700 daglig.

- Hva bør bilister tenke på i ekstrem kulde?

– I et kaldt land som Norge er motorvarmer det som absolutt er mest effektivt for å kunne starte en bil til en hver tid, også når gradestokken kryper under 20 minusgrader. Dernest er det viktig å ha et godt batteri. Mange kjører rundt med batterier som ikke har mer enn 70 prosent av den effekten de egentlig skal ha.

- Under start av en svært kald motor trenger man all den effekten man kan få ut av batteriet for å få motoren i gang, så vedlikehold av batteri er viktig. En motorvarmer vil også sørge for at man sparer batteriet ettersom en oppvarmet motor er langt lettere å dra i gang enn en iskald, sier generalsekretær Jan Beckmann i KNA.

Gode råd

Det er mye som kan gå galt med bilen når det blir virkelig kaldt. Dieselbiler er mest utsatt.

– Når temperaturen i diesel kommer under 30 minusgrader, kan det føre til at dieselfilter tetter seg. Derfor er det viktig å bytte filter før vintersesongen. Det kan også være en fordel for alle typer biler å ha en tynnere olje på vinteren enn om sommeren. I tillegg er det viktig å sjekke at det er tilstrekkelig med frostvæske på bilen, sier Beckmann, som også anbefaler å ha varme klær i bilen dersom man skulle være så uheldig å få motorstopp i kulda.

De tre gjengangerne er flatt batteri, flatt dekk og turer ut i brøyteskavlen.

– Kjør med full bensintank. Jo mindre drivstoff, jo større er faren for kondens som fryser. Sjekk lufttrykket i dekkene enda oftere når det er kaldt. Den kalde luften gjør nemlig at luften kan forsvinne fra dekkene. Smør også jevnlig låsene med olje som forebygger is. Dørenes gummilister bør jevnlig få en omgang med silikonstift. Også viktig å sørge for at listene er tørre, er rådene fra skadesenterleder Rolf Alling i If Skadeforsikring.

Alling minner om at ferdig spylervæske som selges ofte ikke holder stort mer enn 10 minusgrader.

– Tilsett rødsprit eller kjøp konsentrert spylervæske, og bland selv ut i forhold til hva gradestokken viser, sier Alling.

Her kan du lese flere bilsaker fra siste.no