Med gammel Volvo i Rallye Monte Carlo

Knut Larsen (60) tilbringer gjerne 36 timer i strekk bak rattet i sin 1961 Volvo PV. Det er tross alt snakk om Rallye Monte-Carlo Historique.

RALLYKLAR: Knut Larsen (60) fra Fjellhamar i Lørenskog deltar i Rallye Monte Carlo Historique med sin 1961 Volvo PV. Starten går i dag i København. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)
RALLYKLAR: Knut Larsen (60) fra Fjellhamar i Lørenskog deltar i Rallye Monte Carlo Historique med sin 1961 Volvo PV. Starten går i dag i København. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)

– Verdens eldste rallyløp er noe helt for seg selv. Bare navnet Rallye Monte Carlo er legendarisk, for ikke å snakke om stemningen rundt selve løpene, forteller Knut Larsen entusiastisk, skriver rb.no.

Lørenskauingen skal delta i sin tiende utgave av rallyløpet for historiske biler: Rallye Monte-Carlo Historique.

Starten går i dag, 28. januar, i København.

En ukes slit

Idet tenningsnøkkelen vris om på den snart femti år gamle Volvoen, har Larsen og hans kartleser, Arne Dølerud, en snau uke med konstant bilkjøring foran seg.

– Planen er å komme fram til mål i Monaco natt til onsdag, sånn i to-tre tiden, sier Larsen.

Underveis skal det kjøres lange, krevende og utmattende etapper.

– Den lengste etappen bruker man mellom 24 og 36 timer på å gjennomføre. Men de andre går fra morgen til kveld, de også. Man blir veldig sliten, så utfordringen er å holde motivasjonen oppe, forklarer den erfarne sjåføren.

Kvikk bil

BEVIS: På sideruten bak sitter bevisene på at Knut Larsen og bilen hans ikke er noen noviser i det klassiske rallyløpet.  (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)
BEVIS: På sideruten bak sitter bevisene på at Knut Larsen og bilen hans ikke er noen noviser i det klassiske rallyløpet. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)

Volvo PVen fra 1961 har blitt brukt i samme rally de fire siste årene. Før det kjørte Larsen Saab.

– Bilen er modifisert litt, med trimmet motor, andre dempere og bedre bremser. Man er helt avhengig av en relativt kvikk bil, skal man klare å holde idealtidene og gjennomsnittsfarten på de ulike etappene, sier 60-åringen.

Larsen anslår motoreffekten til å ligge rundt 140 hestekrefter.

– Det går faktisk ganske bra i denne bilen, understreker han.

Populært

Hele 340 biler fra årgangen 1950 til 1980 deltar i det historiske rallyløpet.

Les flere lokale bilsaker hos rb.no

I fjor ble de to øverste stegene på pallen bekledd av nordmenn.

– Da var det stor stemning i Monte Carlo. Tradisjon tro feiret de fleste av nordmennene på Tip Top bar – og det var moro, forteller Larsen.

Selv havnet han og makkeren på en fin-fin 72. plass, men håper på bedre lykke i år.

–Vi var litt uheldige med et par ting, så hvis alt går som det skal i år håper vi på enda bedre resultat, smiler Knut Larsen.

En annen lørenskauing, Trond Bråthen, deltar også i rallyløpet. Han kjører en Simca TI.

RALLYRIGGET: Dashbordet i Knut Larsens klassiske Volvo er slik det skal være i en rallybil: Fullt av instrumenter. Og kartleserlampe.  (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)
RALLYRIGGET: Dashbordet i Knut Larsens klassiske Volvo er slik det skal være i en rallybil: Fullt av instrumenter. Og kartleserlampe. (Foto: Brede Høgseth Wardrum, RB)