ringetone1 (Foto: faksimile)
ringetone1 (Foto: faksimile)

Betalte 120 kroner for én ringetone

– Dette er rent lureri, advarer irritert Aspiro-kunde.


Jan-Ole Sten Olsen fra Stavern ville gjerne skifte ringetone på mobilen sin, og bestilte en Donkeyboy-sang gjennom en annonse i Se og Hør for 1961 Star. Det ble dyrt.

Les også: Fanget i SMS-spill

Les også: Derfor blir 1881-samtalene dyre

På mobilregninga oppdaget han at ringetonen kostet 120 kroner.

-Jeg hadde ikke lest det med liten skrift. Det var dessuten skrevet med så liten skrift at jeg nesten ikke klarer å lese det med briller, engang, sier Sten Olsen til TV 2 hjelper deg.

– For 120 kroner kunne jeg like så greit å kjøpt hele albumet, men jeg ville jo bare ha den ene sangen, sier han.

Bindingstid på fire uker

I annonsen lokker 1961 står/start med at ringetoner til mobilen koster 5 kroner per produkt i 1961-pakken.

Nederst i annonsen skriver imidlertid ringetoneleverandøren at du ved første bestilling betaler for fire uker. Pris per uke er 30 kroner.

Dermed må du uansett punge ut med 120 kroner hvis du kun skal bestille én ringetone fra 1961 står/start.

-Dette er rent lureri. De gjemmer viktig opplysning på steder du normalt ikke leser, og så blåser de opp et stort femtall slik at ringetonene skal se ut som de koster fem kroner. Det burde stå klart og tydelig at det koster 120 kroner uansett om du kjøper én eller flere ringetoner, sier Sten Olsen.

-Må fremgå klart og tydelig

Det er Forbrukerombudet enig i.

-Dersom bestilling av tjenesten innebærer at man blir bundet i fire uker og må betale kr 120,- er dette vesentlig informasjon for forbrukeren som må fremgå klart og tydelig i markedsføringen. Slik annonsen er utformet per i dag gis prisinformasjonen på kr 5,- større oppmerksomhet enn informasjonen om at det er en abonnementstjeneste og øvrige betingelser, disse underkommuniseres. Retningslinjene er også klare på at alle vesentlige vilkår for tjenesten, som pris- og abonnementsbetingelser alltid skal vies lik eller tilnærmet lik oppmerksomhet som nummeret man skal bestille fra, sier Ida Otterstad, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet.

Vil endre annonsen

Ringetonene fra 1961 Star leveres av Aspiro AS. De mener prisinformasjonen i annonsen kommer klart og tydelig fram.

-Prisen på fem kroner gjelder per produkt i abonnementspakken, og det mener vi er klart og tydelig. Det er også nærmere forklart nederst og øverst i annonsen, sier Thorsten Heberger, markedssjef i Aspiro.

Til tross for at de mener annonsen er i tråd med retningslinjene, vil de nå likevel endre på den.

-I lys av tilbakemeldingen fra Forbrukerombudet vil vi foreta endringer i annonsen, sier Heberger.

Det synes Jan-Ole Sten Olsen er bra.

-Da får forhåpentligvis folk muligheten til å velge hvor mye de vil betale uten å bli lurt. Så lenge det går tydelig fram hva du betaler for tjenesten, er det jo helt greit, sier Sten Olsen til TV 2 hjelper deg.

Har du opplevd noe lignende? Tips oss!

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30