FRØS I HJEL HJEMME: En 72 år gammel mann ble funnet frosset i hjel i dette rekkehuset på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende innbetaling. (Foto: Morten Holm)
FRØS I HJEL HJEMME: En 72 år gammel mann ble funnet frosset i hjel i dette rekkehuset på Bærums Verk utenfor Oslo etter at Hafslund hadde stengt av strømmen som følge av manglende innbetaling. (Foto: Morten Holm)

Anmelder strømleverandør etter at mann (72) frøs ihjel

Skyldte 3057 kroner. Hafslund beskyldes for brutale inkassometoder etter at 72-åring frøs i hjel i eget hjem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble strømleverandøren Hafslund og Bærum kommune politianmeldt etter at en 72 år gammel mann frøs i hjel i egen bolig.

Ble funnet i sovepose

72-åringen ble funnet død i en sovepose i en iskald leilighet, og det skal ifølge budstikka.no ha vært 11 minusgrader i mannens leilighet da han ble funnet.

Politiet forseglet inngangsdøren til 72-åringens leilighet etter
  dødsfallet. (Foto: Morten Holm)
Politiet forseglet inngangsdøren til 72-åringens leilighet etter dødsfallet. (Foto: Morten Holm)
Det var politiet som fant mannen død, etter at naboer hadde varslet om at vinduene i rekkehusleiligheten var frosne.

Hafslund skal i flere måneder ha forsøkt å kontakte kunden, men etter å ikke ha fått noen respons verken etter hjemmebesøk eller inkassobrev ble strømmen tatt 24. november i fjor.

– Noen må ta ansvar

Velferdsalliansen, som står bak politianmeldelsen, sier at det er viktig at noen må ta ansvar for det som har skjedd, og foreslår at Stortinget ser på lovreguleringen som tillater at strømleverandører kan stenge strømmen uten fysisk kontakt.

Skyldte 3057 kroner

– Det var ikke uventet at en person er funnet død grunnet stengt strøm. Beløpet på 3057 kroner var nok til at nettselskapet fant det nødvendig å stenge strømleveransen.

– Dette sier noe om hvilke brutale og meget effektive inkassometoder nettselskapet benytter seg av. At 5000 mennesker i løpet av 2009 fikk stengt tilgang på strøm fra Hafslund Nett, er et betydelig samfunnsøkonomisk problem, skriver styreleder Vigdis von Ely i Velferdsalliansen i en pressemelding.

Von Ely sier videre at det i Norge burde være rimelig å forvente en kuldeperiode, og at Hafslund burde satt på strømmen da kuldeperioden satte inn.

Hafslund: – En tragisk sak

– Dette er en tragisk sak, en forferdelig trist sak. Det handler åpenbart om en person som har hatt behov for hjelp, som ikke har klart å ta vare på seg selv, og som man ikke har klart å fange opp.

– Vi forsøkte for sju måneder siden å komme i kontakt med kunden, både gjennom telefon, skriftlige henvendelser og personlig fremmøte, og lyktes ikke å komme i kontakt med ham før anlegget ble stengt i november, sier informasjonsdirektør i Hafslund, Karen Onsager, til TV 2.

Onsager sier at Hafslund nå vil se nærmere på sine prosedyrer for å sikre at slike tragiske hendelser ikke skjer igjen.

Ber om vurdering av lovverket

– Vi ser også at det kan være behov for en revurdering av lovverket som åpner opp for at nettselskap kan varsle sosiale myndigheter i tilfeller der man ikke kommer i kontakt med kunden. Slik regelverket er i dag, hviler det et ansvar på den enkelte nettkunde å gi informasjon om at det ikke kan være tilrådelig å stenge et anlegg, sier Onsager.

Hafslund opplyser til TV 2 at inkassorutinene deres er at det går minst 14 dager etter fakturaforfall før de sender betalingspåminnelse og varsel om inkasso. Deretter går det om lag en måned før de sender betalingsoppfordring med varsel om stenging.