Superbilen til Lexus, LFA, er populær blant de aller rikeste. Foto: Lexus
Superbilen til Lexus, LFA, er populær blant de aller rikeste. Foto: Lexus

Superbilen alle vil ha

Da Lexus bestemte seg for å lage en superbil, satte de grensen på 500 eksemplarer. Det angrer de kanskje på.

Den første konseptversjonen av LFA sto ferdig i 2003. Sju år etter ser den endelig versjonen slik ut.

Om ikke «alle» vil ha den nye Lexus LFA, så har iallfall bestillingene tikket inn i en slik fart at Lexus-sjefene kanskje allerede angrer på det maksimale antallet de satt.

Ikke for sent

– Den formidable interessen vi har sett bekrefter bare hvilken eksepsjonell bil LFA er. Selv om det kun er et fåtall som har sett bilen med egne øyne, og ikke minst har fått testet ytelsene som tar pusten fra deg, har den fått et rykte som veldig sjelden og som en veldig etterspurt maskin, sier Devshi Varshani hos Lexus i Storbritannia.

Sjekk video av superbilen hos siste.no - klikk her

Selv om interessen er stor er det faktisk ikke for sent å melde sin interesse. «Søknadsperioden» varer til motorshowet i Genève er slutt, altså i midten av mars. Europa er tildelt 68 eksemplarer, og norske kunder har allerede vist interesse for det nye fartsvidunderet.

Høres ut som Formel-1

Men du bør imidlertid ha velfylt konto. Prisen er satt til rett i underkant av tre millioner kroner – før de særnorske avgiftene slår inn.

Lexus LFA ble vist fram første gang under Tokyo Motor Show for tre måneder siden, og har høstet mye skryt. Under panseret finnes en V10 som yter 552 hestekrefter som sender bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder, og ingeniørene har blant annet snekret sammen et eksosanlegg som får bilen til å høres ut som en ekte Formel-1. Nåla stopper ikke før den når 325 kilometer i timen, mens vekten er i underkant av 1.500 kilo.

Produksjonen av den nye superbilen skal etter planen starte i desember i år.

Les mer om Lexus i Brooms nybilguide - klikk her

Dette er en av de siste spionbildene av bilen - før den ble vist offisielt for første gang. (Foto: Scoopy)
Dette er en av de siste spionbildene av bilen - før den ble vist offisielt for første gang. (Foto: Scoopy)