Her er Fords splitter nye familiebil

Nye Focus blir en hel familie av biler. Se bildene:

En av de store trekkplastrene på bilutstillingen i Detroit er denne: Fords nye Focus. Bilen går i produksjon på slutten av året - og du kan kjøpe den tidlig neste år.

Dermed får dagens Focus en etterlengtet oppfølger. Samtidig blir Focus-familien ytterligere utvidet med flere modeller. Bilen er basert på det Ford kaller sin C-plattform - og denne skal etter hvert gi oss hele ti modeller.

Focus er en ekte verdensbil. Det vil si at den skal selges relativt uendret over hele verden. 80 prosent av delene skal være identiske, så blir det varierende grad av skreddersøm for hvert marked.

Les testen på dagens Focus - klikk her

Senker forbruket

Helt siden Focus erstattet Escort i 1998 har dette vært en av de absolutt mest kjøreglade bilene i klassen. Dagens modell byr på ypperlige kjøreegskaper og det skal den nye modellen videreføre. Ford har jobbet videre med hjulopphenget som har fått mye skryt, og hevder også at Focus nå får enda bedre veigrep.

Nye motorer hører også med. Her lover Ford både bensin- og dieselmotorer som senker forbruket med mellom 10 og 20 prosent i forhold til de utgående modellene.

Sporty interiør

Det utvendige designet er helt klart nytt, med klare overtoner av storebror Mondeo. Sedanen er den som har endret seg mest. Nå ser den plutselig sporty ut, en klar kontrast til dagens modell som har appellert mest til (for å si det forsiktig) en svært voksen kjøpegruppe.

Mondeo er en kjempesuksess - les testen her

Ford har også tatt store grep på Focus-interiøret. Dette er alt annet enn konservativt og viser at Ford tør å leke seg i denne klassen. Du kan selvfølgelig skreddersy Focusen din med veldig mye utstyr.

Spennende flerbruker

Blant dette er kontrollsystemet MyFord, som har en 8-tommers berøringsskjerm hvor du kan styre en rekke funksjoner. Du kan også få Fords Sync-system, som omfatter stemmestyring, Bluetooth og satellittnavigasjon, sammen med tilkobling for en rekke eksterne enheter og mediespillere.

Aller først ut i den nye Focus-familien er forresten C-Max og Grand C-Max. De to flerbrukerne kommer i andre halvdel av 2010. Grand C-Max er den klart mest interessante av disse. Med sju seter går den inn i en av de tøffeste bilklassene akkurat nå. Hvis Ford klarer å følge opp suksessen med S-Max en klasse over, er det en bil som kan bli svært brysom for konkurrentene.

Klikk her for å se bildene av C-Max og Grand C-Max

Ford Focus
Ford Focus

Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus