Citroën C5 ble 10-årets bil

Broom-leserne har kåret 10-årets bil. Vinneren vil nok overraske mange.

Brooms store kåring om 10-årets bil er avsluttet, stemmene talt opp, og vinneren er klar. Bilen som stikker av med den gjeve tittelen er... trommesolo: Citroën C5!

Broom-redaktør Knut Skogstad svarer om Volvo i dag.
Broom-redaktør Knut Skogstad svarer om Volvo i dag.

Broom-redaktør Knut Skogstad har dette å si om resultatet:

- Jeg synes det er både interessant og morsomt at det er en familiebil som vinner, og det i konkurranse med superbiler som Audi R8 og Bugatti Veyron..

- Under avstemmingen er det to biler som har skilt seg markant ut. Det er Ford S-Max og Citroën C5, og det var kamp til døra. resultatet er overraskende og moro, og viser at folk har fått opp øynene sine for Citroën, og liker at Citroën igjen dyrker det franske.

Broom har selvfølgelig testet C5 - les mer her:

Kjærringa mot strømmen

Citroën har vært bilverdens kjærringa mot strømmen i mange tiår. Den ultrafranske holdningen har betydd at de har lokket kunder til seg med de positive egenskapene, men også støtt de fra seg når det negative ved det franske har vært i fokus.

I dag fremstår Citroën som et komplett fornyet bilmerke, som med hele sin modellrekke ligger helt i tet når det gjelder design, komfort, og opplevd kvalitet. De strutter av selvtillit, og burde fortsette med det etter at du som Broom-leser har nå vært med på å kåre Citroën sin C5 til 10-årets bil.

Det store comebacket

Etter en temmelig uinspirert forgjenger, var dagens C5 et gedigent comeback for Citroën. Her har de lånt flere triks fra de tyske statusmerkene - og kombinert det med fransk særpreg og ikke minst innovativ teknologi.

Med hydraulisk understell er C5 en av verdens morsomste biler å kjøre. Det er sannelig ikke ofte vi kan si det om en bil i familieklassen!

Ford S-Max ble nummer to - her kan du lese testen

Feirer med Champagne!

- Så gøy! Svarer Vigdis Dahlseide, informasjonsdirekør i Citroën, når Broom kommer med meldingen om at Citroën C5 har vunnet kåringen om 10-årets bil.

Vigdis Dahlseide, informasjonsdirektør i Citroën Norge.
Vigdis Dahlseide, informasjonsdirektør i Citroën Norge.

- Kan du fortelle oss hvorfor Citroën C5 fortjener denne seieren?

- Den er jo meget bra på design, komfort og opplevd kvalitet, men det hydrauliske understellet på vår C5 er noe helt unikt, fortsetter Dahlseide.

- Det er mange gode biler i denne klassen, men C5 skiller seg ut, og det har nok noe å si i en slik avstemming.

- Skal dere feire seieren?

- Dette må vi feire med en fransk Champagne, også må jeg få lov til å takke alle Broom-leserne som har stemt på oss, fortsetter Informasjonsdirektøren.

Er du på nybiljakt? Du får full oversikt i Brooms nybilguide

Citroën C5 vant over disse bilene:

Audi R8 er den første reelle Porsche 911-utfordrer, BMW 1-serie ble et ordentlig comeback i småbilklassen for tyskerne, Bugatti Veyron sprengte grenser innenfor alle områder, Fiat 500 ga italieneren tilbake sin sjarm og respekt, Ford Mustang viste at Ford var på ballen da andre amerikanske var alt annet, Ford S-Max ga familiefar en kjøreopplevelse, Honda Civic ble den moderne småbil Honda fortjener, Huyndai i30 viser at fremtiden kan være like mye koreansk som japansk, Lamborghini Gallardo er Lamboen slik vi vil at den skal være, Land Rover Discovery 3 har gitt andre enn de største entusiastene grunn til å forelske seg i det erkeengelske, Mazda RX-8 er den eneste egentlige firedørs coupeen, Mercedes CLS startet en helt ny bilklasse, Mini One viser at bilglede igjen har blitt et salgsargument, Mitsubishi Outlander ga nordmenn økt bakkeklaring og firehjulstrekk, Opel Insignia gjør Opel sexy igjen, Peugeot 206 CC ga småbilen den store takløsningen, Toyota Prius viser vei mot fremtiden, Volvo XC90 gjorde svensken til et skikkelig premiummerke, og Volkswagen Touran viste at det enkle noen ganger er det beste, men det var ingen av disse 19 bilene som vant Broom-lesernes kåring om 10-årest bil. Den seieren gikk altså til Citroën, med deres C5!

Her er resultatlista, med antall stemmer i prosent:

resultatliste-tiarets-biler
resultatliste-tiarets-biler

Citroën C5 fikk mye skryt da den kom   men er ikke blitt noen stor salgssuksess på det norske markedet.
Citroën C5 fikk mye skryt da den kom men er ikke blitt noen stor salgssuksess på det norske markedet.
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5 er en stor og elegant stasjonsvogn   som du nå får til svært gunstig pris på bruktmarkedet.
Citroën C5 er en stor og elegant stasjonsvogn som du nå får til svært gunstig pris på bruktmarkedet.
Citroën C5
Citroën C5
Citroen C5_Estate
Citroen C5_Estate
3CitroenC5interior
3CitroenC5interior
Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.
Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.
Citroen C5_Estate_2008_1280x960_wallpaper_05
Citroen C5_Estate_2008_1280x960_wallpaper_05
Mange fine biler møtte til årets siste Citroën treff (Foto: Benny Christensn)
Mange fine biler møtte til årets siste Citroën treff (Foto: Benny Christensn)
Ivrige 2CV entusiaster diskuterer tenningsanlegget på denne bilen (Foto: Benny Christensen)
Ivrige 2CV entusiaster diskuterer tenningsanlegget på denne bilen (Foto: Benny Christensen)
Citroën GSA var et vanlig syn på  80 tallet. Hvor ble det av dem? (Foto: Benny Christensen)
Citroën GSA var et vanlig syn på 80 tallet. Hvor ble det av dem? (Foto: Benny Christensen)
SM i forgrunnen, bak står en CX og etter det en GSA. (Foto: Benny Christensen)
SM i forgrunnen, bak står en CX og etter det en GSA. (Foto: Benny Christensen)
Et knippe med litt nyere biler.... (Foto: Benny Christensen)
Et knippe med litt nyere biler.... (Foto: Benny Christensen)
Et lite knippe av Citroën XM. (Foto: Benny Christensen)
Et lite knippe av Citroën XM. (Foto: Benny Christensen)
2CV finnes i mange varianter   her er en for deg med plassbehov. (Foto: Benny Christensen)
2CV finnes i mange varianter her er en for deg med plassbehov. (Foto: Benny Christensen)
Hydraulikkolje og gul pære er med som reservedeler   oppe i reservehjulet.  (Foto: Benny Christensen)
Hydraulikkolje og gul pære er med som reservedeler oppe i reservehjulet. (Foto: Benny Christensen)
Citroën 2CV i farta... (Foto: Benny Christensen)
Citroën 2CV i farta... (Foto: Benny Christensen)
Nyere biler som XM,  Xantia og CX var også med. (Foto: Benny Christensen)
Nyere biler som XM, Xantia og CX var også med. (Foto: Benny Christensen)
C5 08 forfra (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 forfra (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 forfra2 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 forfra2 (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er normal høyde. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er normal høyde. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er den nest høyeste. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er den nest høyeste. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er den høyeste. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Dette er den høyeste. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Her ser vi den laveste posisjonen. (Foto: Sigmund Bade)
Citroën C5 har fire høydeposisjoner. Her ser vi den laveste posisjonen. (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bakfra2 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bakfra2 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bakfra (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bakfra (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 baklykt (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 baklykt (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int4 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int4 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int2 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 int2 (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 felg (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 felg (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bagasje (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 bagasje (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 motor (Foto: Sigmund Bade)
C5 08 motor (Foto: Sigmund Bade)