Dette er bilen du trenger akkurat nå

Rommelig stasjonsvogn med 4x4 til under 400 000. Her er Skoda Octavia på hjemmebane! Les testen:

Det er nå tretten år siden Skoda lanserte sin nye Octavia med brask og bram. Bilen ble ganske raskt en suksess. Dette var MYE bil for lite penger, etter hvert kom den både som stasjonsvogn og med firehjulstrekk også.

Ryktene gikk om at feilfrekvensen var lavere enn hos konsernsøsknene VW og Audi – som ikke var helt feilfrie på den tiden. Her tester vi siste skudd på Octavia-stammen. En 1,8 liter bensin på 160 hester – med firehjulstrekk.

Kjøreglede: 5/6

Kjøreegenskapene er balanserte og trygge. Styringen er lett og ganske presis. Understellet er strammet litt opp i forhold til tidligere generasjoner. Komforten er god, samtidig som den takler litt tøff kjøring på svingete vei med glans.

Det Haldex-baserte firehjulstrekk-systemet gjør bilen utrolig stabil også. Og framkommeligheten er det heller ikke noe å si på. Til tross for at firehjulstrekk-utgaven har litt høyere bakkeklaring en ditto med tohjulstrekk, så føles ikke tyngdepunktet høyt. Den oppleves helt på grensen til sporty. Tidligere modeller av Octavia var plaget med noe hjulstøy, på vår piggfri-skodde testbil er dette overhodet ikke noe problem. Bilen er faktisk overraskende stille.

Lyst på brukt Skoda? Les mer i vår store bruktbil-guide


Interiør / plass: 5/6

God og fin førerplass. Octavia er god å kjøre.  (Foto: Sigmund Bade)
God og fin førerplass. Octavia er god å kjøre. (Foto: Sigmund Bade)

Octavia ligger fortsatt et lite hakk under VW Passat og Audi A4 når det gjelder materialkvalitet innvendig. Det skulle forresten bare mangle – noe skal jo skille bilene. Og betaler du 200 000 kroner ekstra for en Audi, så må du jo få litt mer.

Dette betyr IKKE at Octavia er dårlig i så måte, snarere tvert i mot. Litt billig plast i midtkonsollen og på lokkene til oppbevaringsrommene klarer man fint å leve med. Ergonomien er god. Setene er gode og rattet er fireveis justerbart. Det er ikke noe problem å finne en behagelig sittestilling.

Plassen i baksetene er også helt grei, og voksne sitter også bra der.

Bagasjerommet er dypt – rommer 580 liter og svelger greit unna det en familie trenger på tur. Lasteterskelen er litt høy da du må løfte over en kant. Baksetene legges enkelt ned, men gulvet blir ikke helt flatt – og det er litt synd.

Motor: 5/6

Motoren er ikke bare sterk og vibrasjonsfri – den går bra også! 0 -100 km/t går unna på kjappe 8,1 sekunder, mens toppfarten er på 218 km/t.

Motoren er altså en 1,8-liter bensin med turbo. Den yter 160 hestekrefter og 250 Nm. Fullt dreiemoment er tilgjengelig fra 1500 o/min. Selv om motoren ikke direkte skremmer noen, så imponerer det jevne draget.

Forbruket er oppgitt til 0,77 l/mil på blandet kjøring. Jeg var imidlertid ikke i nærheten av det. Etter en uke stoppet kjørecomputeren på 0,9 l/mil – det var dog med noe småkjøring.

Co2-utslippet er på 180 g/km og er heller ikke best i klassen. Om forbruk og utslipp er viktig for deg, så finnes det ”snillere” dieselvarianter. Men totalt sett så er 1,8-liters TSI-motoren et svært hyggelig bekjentskap. Synd du ikke får den i kombinasjon med DSG girkassa.

Design: 4/6

Octavia, en ujålete, praktisk og fornuftig bil (Foto: Sigmund Bade)
Octavia, en ujålete, praktisk og fornuftig bil (Foto: Sigmund Bade)

Diskré og usnobbete og kanskje litt i overkant traust forfra. Bakfra derimot synes jeg at den er finere enn mange av konkurrentene. Det hele lukter familiebil – og det er jo nettopp det den er. En enkel og grei sådan. Skoda selger ikke mange biler på design, men de skremmer heller ikke bort mange kjøpere på dette området.

Lyst på mindre Skoda? Test av Fabia finner du her

Miljø / økonomi: 4/5

Romslig og praktisk stasjonsvogn til en rimelig pris er en sikker vinnerkombinasjon. Octavia gir deg svært mye nybil for pengene, og er trolig klassens beste/mest fornuftige kjøp – så lenge du holder deg til en stasjonsvogn.

På bruktmarkedet er de også populære og har et ”midt på treet”-verditap. Unntaket er kombinasjonen diesel og firehjulsdrift som holder seg noe over gjennomsnittet.

Service og vedlikeholdskostnader er ikke noe å la seg skremme av og den generelle kvaliteten er god.

Bensinforbruk og CO2-utslipp er som nevnt ikke den sterkeste side med bensinmotor under panseret. Velger du Octavia med diesel derimot, ser imidlertid også disse tallene bra ut.

Girspak (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Girspak (Foto: Ole Martin Lundefaret)

.

Konklusjon: 4/5

Dette er bilen som oppfyller mang en familiedrøm. Bensinmotoren passer bilen svært godt, selv om jeg tror den billigere dieselutgaven kommer til å bli bestselgeren – fortsatt. Litt større fleksibilitet i bagasjerom og baksete hadde satt solid prikk over i-en.

Skal du ha en romslig normal stasjonsvogn (ikke SUV) med firehjulstrekk til under 400 000? Da har du ikke mange valgmuligheter. Og sannsynligheten for at du får nettopp en Octavia i garasjen er overhengende. Og det er slett ikke noe dårlig valg, det.

Dette er bilen som er lett å anbefale andre, men som kanskje er litt vanskelig å kjøpe selv! Er det forfengeligheten som slår inn? Vet ikke... Men evig eies kun et dårlig rykte, vet du.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

det er stort bagasjerom i Skoda Octavia. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
det er stort bagasjerom i Skoda Octavia. (Foto: Ole Martin Lundefaret)

Bilen for deg hvis:

Du er proppfull av fornuft!

Ikke bilen for deg hvis:

Du liker at folk snur seg etter deg når du kommer kjørende.

Hvilken utgave skal du velge:

Bensin eller diesel? Som tidligere nevnt vinner nok dieselutgaven denne duellen – da den er litt billigere – i alle fall om du går for den nye 1,6 TDI motoren på 105 hk. Da sparer du nesten 50 000 kroner, og får i tillegg et lavere drivstofforbruk / utslipp. Men du får det ikke like morsomt bak rattet.

Vi anbefaler å gå for en litt velutstyrt bil i Elegance-utgave.

Vi har så klart testet Octavia Scout også. Les mer her

Prøv også:

Subaru Forester 2,0 D Comfort

Subaru Forester er noe midt i mellom tradisjonell stasjonsvogn og en SUV. Suveren driftssikkerhet, fin dieselmotor og ”skuddsikkert” firehjulstrekk-system noteres på pluss-siden. Prisen for aller billigste utgave- som ikke er veldig spennende – tipper så vidt under 400 000 kroner.

Les testen av Subaru Forester her

Nissan Qashqai:

Qashqai er mange jenter/damers favoritt, og må vel sorteres i boksen for SUV-light. Også denne har god driftssikkerhet, og finnes også som syvseter. Som på Octavia finnes det både diesel og bensinmotorer å velge blant.

Les mer om nye Qashqai her

VW Golf 1,6 TDI stv

Dette er en kosernbroder, og den er bygd på same plattform som Octavia. Golf tilbyr bare èn motor i kombinasjonen stasjonsvogn og firehjulstrekk (mulig det kommer fler etter hvert) og det er en 1,6-liter TDI på 105 hk, som du også får i Octavia. Golfen er noe billigere og byr på noe mindre plass enn sin tsjekkiske halvbror.

Testen av VW Golf stv. finner du her

Skoda Octavia er en pen bil. (Foto: Sigmund Bade)
Skoda Octavia er en pen bil. (Foto: Sigmund Bade)

Skoda har hatt stor suksess med Octavia (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Skoda har hatt stor suksess med Octavia (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Skoda Octavia er en pen bil. (Foto: Sigmund Bade)
Skoda Octavia er en pen bil. (Foto: Sigmund Bade)
Octavia, en ujålete, praktisk og fornuftig bil (Foto: Sigmund Bade)
Octavia, en ujålete, praktisk og fornuftig bil (Foto: Sigmund Bade)
Pent og ryddig dashbord (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Pent og ryddig dashbord (Foto: Ole Martin Lundefaret)
God og fin førerplass. Octavia er god å kjøre.  (Foto: Sigmund Bade)
God og fin førerplass. Octavia er god å kjøre. (Foto: Sigmund Bade)
Helt grei plass i baksetet (Foto: Sigmund Bade)
Helt grei plass i baksetet (Foto: Sigmund Bade)
det er stort bagasjerom i Skoda Octavia. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
det er stort bagasjerom i Skoda Octavia. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Bagasjerommet kunne vært mer fleksibelt (Foto: Sigmund Bade)
Bagasjerommet kunne vært mer fleksibelt (Foto: Sigmund Bade)
Girspak (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Girspak (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Nissan Qashqai og Skoda Yeti
Nissan Qashqai og Skoda Yeti
Skoda Yeti og Nissan Qashqai
Skoda Yeti og Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Designet oppfattes av mange som eksklusivt.
Designet oppfattes av mange som eksklusivt.
Tsjekkerne er veldig stolte av Skoda.
Tsjekkerne er veldig stolte av Skoda.
Superb er Skodas svar på premium.
Superb er Skodas svar på premium.
Superb er Skodas svar på premium.
Superb er Skodas svar på premium.
Det er lett å se at Superb kan skilte med mye plass til passasjerer.
Det er lett å se at Superb kan skilte med mye plass til passasjerer.
Det er ikke vanskelig å se at det er brukt mye hyllevare fra VW konsernet.
Det er ikke vanskelig å se at det er brukt mye hyllevare fra VW konsernet.
Dobbeltkløtsjkassa til VW veksler lynkjapt, men øker dieselforbruket.
Dobbeltkløtsjkassa til VW veksler lynkjapt, men øker dieselforbruket.
To koppholdere er integrert i midtarmlene.
To koppholdere er integrert i midtarmlene.
Benny på 192 cm har god plass i baksetet.
Benny på 192 cm har god plass i baksetet.
Vi mistenker at en eller annen biljournalist holder seg tørr på med en Superb paraply.
Vi mistenker at en eller annen biljournalist holder seg tørr på med en Superb paraply.
Med nedslåtte bakseter har du nærmest en stasjonsvogn.
Med nedslåtte bakseter har du nærmest en stasjonsvogn.
Bagasjelokket kan åpnes som en tradisjonell sedan.
Bagasjelokket kan åpnes som en tradisjonell sedan.
Bagasjeluka kan åpnes som en kombi.
Bagasjeluka kan åpnes som en kombi.
Venstre håndtak er for sedanlokk, mens du ved å bruke begge håndtak samtidig får et kombilokk.
Venstre håndtak er for sedanlokk, mens du ved å bruke begge håndtak samtidig får et kombilokk.
Dette er hva Skoda synes om sin egen bil.
Dette er hva Skoda synes om sin egen bil.
Det er standard med alufelger og dekkdimensjonen 205/55 16.
Det er standard med alufelger og dekkdimensjonen 205/55 16.