VW og Toyota: Godt år for de to store
De sto alene for nesten 30 prosent av bilsalget i 2009. Her er alle tallene:
Bilsalget i 2009 endte på 98 675 personbiler. Det er en tilbakegang på 11 942 biler i forhold til 2008. Men likevel er dette et tall som er langt bedre enn det mange forventet da vi gikk inn i året.
To merker tar solid for seg på statistikken. VW og Toyota har i flere år knivet om å være størst. Også i fjor gikk kampen helt "til døra". Og etter disse to er det langt ned til tredjeplassen på salgsstatistikken.
Avensis ble mest solgt i sin klasse - les testen her:
Solid innspurt
- 2009 startet elendig og de første månedene var det tilnærmet krisestemning innen bilbransjen. Men så snudde det, og etter sommeren gikk det virkelig unna, sier redaktør i broom.no, Knut Skogstad.
- Desember er et godt eksempel. Da ble det registrert 10 250 nye personbiler, det er en økning på 2431 eksemplarer eller 31,1 prosent i forhold til samme måned i 2008. Den solide innspurten på året gjorde at det endelige tallet ble langt bedre enn pessimistenene fryktet.
Knallhard jobbing
- Hva tror du er årsaken til det?
- Det er nok mye psykologi. Nordmenn flest har jo aldri hatt bedre råd enn nå. Derfor var den kraftige nedgangen på slutten av 2008 og begynnelsen av 2009 litt vanskelig å forstå. Men så løsnet det igjen - og da det først løsnet, løsnet det skikkelig, sier Skogstad.
- Dessuten er det ingen tvil om at bilbransjen har jobbet knallhardt dette året. De måtte mobilisere alle krefter og gjorde det. Alt fra importører til forhandlere har lagt ned mye hard jobbing. Det har også gitt resultater.
Golf ble mest solgte bil i 2009. Les testen her:_
Toyota og Volkswagen gjorde rent bort i teten. De endte på henholdsvis 14,8 og 14,5 prosent markedsandel. Derfra er det langt ned til Ford som tok tredjeplassen med en markedsandel på 9,9 prosent.
Ingen hvilekjær
- Hva skyldes denne "ledelsen" til de to store?
- Mange ting, men først og fremst kombinasjonen av et bredt og attraktivt modellutvalg og gode forhandlerorganisasjoner. Konkurransen mellom disse merkene er intens.
- Det gjør også at ingen av dem kan tillate seg noen hvileskjær. Derfor er det vanskelig å se for seg at noen andre merker kan blande seg inn i kampen om de to øverste plassene i nær framtid, sier Knut Skogstad.
Rygget kraftig
- Andre tall som er verdt å merke seg?
- Ja, blant annet at Volvo hadde en knallsterk innspurt og til slutt endte på en solid fjerdeplass. I desember var Volvo V70 Norges mest solgte personbil. Det er en imponerende prestasjon. Volvo har fått nye og mer miljøvennlige motorer i løpet av 2009. Det ga også lavere priser - og dermed høyere salgstall.
Også XC60 er en stor suksess. Her kan du lese testen:
- Opel hadde også et godt år, med hårfint plusstall i forhold til 2008. De som rygget mest av de store merkene var Peugeot og Nissan. Peugeot mangler en storselger og Nissan er altfor avhengig av en bil, nemlig Qashqai. Derfor ble det kraftig nedgang på begge disse merkene.
Alle tall, tabeller og grafer er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.