call_of_duty_4 (Foto: HO/AFP)
call_of_duty_4 (Foto: HO/AFP)

Spillsalg til himmels

2009 ble et rekordår for spillbransjen. Ola Nordmann bruker mer penger på spill enn musikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dataspill har forlengst passert musikksalget som bare fortsetter å synke. Salg av dataspill går i stikk motsatt retning.

Blir et bra spillår

Alf Henrik Nordby i Norsk Spill og Multimedialeverandørforening sier 2009 blir et bra spillår. I fjor omsatte spillbransjen for nærmere 700 millioner kroner i Norge. I denne summen er ikke Microsofts omsetning medregnet. Halvparten av årsomsetningen i spillbransjen kommer i løpet av årets tre siste måneder.

– I fjerde kvartal er det lansert mange sterke titler og nå før jul selges flere konsoller i nye versjoner til lavere pris. Vi har god tro på at bransjen i år vil oppleve en omsetning på nivå med fjorårets, om ikke enda høyere, sier Nordby til tv2nyhetene.no

De mest populære

«Fifa 10» og «Call of Duty Modern Warefare 2» er de mest populære spillene til alle plattformer i desember. Men også New Super Mario Bros til Wii vil ligge under mange juletrær i år.

Av spillkonsollene er det Playstation 3 slim som trekkes fram som årets antatt mest populære gave ifølge elektronikkjedene.

Suveren førsteplass

Det var på forhånd ventet at «Modern Warfare 2» ville gjøre det godt i butikkene, men allerede første salgsdag ble alle rekorder slått

Ifølge nettsetdet Eurogamer.net fikk spillprodusenten Activision inn nærmere 1,7 milliarder kroner første dagen spillet var i salg. Noe som knuser selv de største Hollywood-filmene.

– «Modern Warfare 2» har tatt den interaktive opplevelsen til nye høyder, og satt en ny standard for spillunderholdning, uttalte Activision-sjef Mike Griffith i en pressemelding under lanseringen.

Salget av «Modern Warfare 2» befester spill som en av de viktigste kulturplattformene for unge i dag. Omsetningen av spill over disk gikk allerede i fjor forbi butikksalget av musikk og film, og denne trenden ser ut til å fortsette i 2009.

Playstation er størst

Ifølge tall fra fra spill og multimedialeverandørforening står spill til Sonys Playstation 3 for 26,3 prosent av totalomsetningen for PC- og konsollspill, og er dermed størst i Norge.

Playstation-3-40-GB-250 (Foto: Produktbilde)
Playstation-3-40-GB-250 (Foto: Produktbilde)
Spill til Xbox har en markedsandel på 17,9 prosent. Markedsandelen for PC-spill er i år 17,5 prosent etter en salgsnedgang på 28 prosent sammenlignet med fjoråret.

Konsollmarkedet er litt uoversiktlig siden Microsoft ikke offentliggjør salgstall for Xbox 360 i Norge.

– Men for de to andre konsollene er det bevegelse. PlayStation 3 gikk i høst forbi Wii i antall solgte maskiner, og har nå inntatt markedsledelsen, sier Nordby.

Rammes ikke av piratkopiering

Musikkbransjen blir mer og mer svekket av piratkopiering. Ifølge Nordby er spillbransjen ikke like utsatt for dette problemet, selv om bransjen opplever et omsetningstap på 20-30 prosent på grunn av piratkopiering.

– Spillbransjen er annerledes enn film og musikk fordi det går fortere med bytting av hardware. Det krever mer kunnskap hos brukeren å bruke et piratkopiert spill, sier Alf Henrik Nordby.