BMW-en du fikk råd til

Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer én hver dag. Klikk her for å stemme:

Du tror kanskje det er lett du? Men det er ikke det - nemlig! Det å være en premiumbilprodusent og lage en småbil, eller i hvert fall en bil i Golf-klassen. Det betyr nemlig en rekke kompromisser, både på pris og konsept.

Heter du Mercedes-Benz og skal lage småbil, kan ikke den få samme komforten som en S-Klasse. Det sier seg selv. Men hvor kutter du? Du må jo allikevel levere nok til at det blir en premiumbil, så hvor slutter du å kutte?

Og hvordan lager du en premium-småbil uten at den blir et så godt tilbud at den tar mye salg fra dine litt større premiumbiler, altså kannibaliserer på egne modeller?

Kutta av hekken

BMW har gjort flere forsøk. I tidligere tider hadde man 1602 og 2002, også videre, men det er strengt tatt forfedrene til 3-serie. da er vi også inne på problemstillingen: Hvordan lager man en bil som er mindre enn 3-serie, men som allikevel leverer BMW-varene - uten å stjele kjøpere fra 3-serie?

Et forslag kom i 1993 da BMW begynte å selge sin 3-serie Compact. Dette var en 3-serie for de som nesten hadde råd til hele bilen, den var kuttet med et par desimere på koffertlokket. Denne løsningen var nok i overkant enkel.

I versjon to ble det gjort en liten justering med frontlyktene, men dette bar fortsatt preg av å være en vél enkel løsning.

Ekstremt og outrert

Da BMW kom med sin 1-serie i 2004 - da hadde de gjort jobben skikkelig. Dette var en helt ny bil, med BMWs premiumverdier. I dette tilfellet var det design, kjøreegenskaper og kvalitet som ble rendyrket. Det BMW lanserte var en bil med særpreget design som gjorde BMW 1-klasse til et utpreget selvstendig produkt.

Designet er mer ekstremt og outrert enn 3-serien, dette for å lokke til seg yngre kjøpere som synes at 3-serien blir for statisk, og for å holde 3-seriekjøpere på avstand med et utseende som for dem kanskje blir for progressivt.

Mini-BMW

Kjøremessig er 1-serie nok en BMW-klassiker, og det er hele bilen også. Dette er den første BMW "småbilen" som har blitt en suksess (bortsett fra MINI da), og det fortjener den.

Suksessen stadfester seg i at man nå både får 1-serie i 3-dørs, 5-dørs, 2-dørs coupé og cab. Så får det være opp til andre å diskutere om også X1 tilhører 1-serie.

BMW har lansert mange spennende modeller i løpet av det siste 10-året, spesielt inne SUV-sektoren. Men 1-serie nøtta var nok viktigere å knekke, og kommer nok til å bety mer for BMW i fremtiden - spesielt med tanke på miljøutfordringene.

Med det har vi argumentert for hvorfor BMW 1-serie fortjener en plass i vår kåring over 10-årets biler. Da er det din jobb å stemme på den av de 20 som DU mener fortjener tittelen.

Les mer om 1-serie som bruktbil - klikk her:

Broomfaktor: En BMW for folket!

3065424

Vindu
Vindu
TII
TII
Alle foran
Alle foran
Alle bak
Alle bak
Interiør
Interiør
BMW 1 Series_3 door_2008
BMW 1 Series_3 door_2008
BMW 1 Series_5 door_2008
BMW 1 Series_5 door_2008
BMW 1 Series_5 door_2008
BMW 1 Series_5 door_2008
BMW 1 Series_Coupe
BMW 1 Series_Coupe
BMW 1 Series_Cabri
BMW 1 Series_Cabri
BMW 1 Series_5 door_
BMW 1 Series_5 door_