Bilen med verdens beste understell

Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer èn hver dag. Klikk her for å stemme:

Du snakker om å bokstavelig talt ha vært ute å kjøre! Citroën var en gang verdens mest avantgarde bilprodusent, med teknikk og design som var så moderne at det var opptil flere tiår forut for sin tid.

Men så raknet det liksom litt. Storkonsernet PSA, som også har Peugeot i stallen, mistet DNA-materialet til Citroën et sted mellom styrerommet og samlebåndet. 1980- og 1990-årene er sorgens tiår for Citroën-entusiastene.

Men i løpet av dette tiåret har franskmannen funnet tilbake til det som gjør ham spesiell - og det er nettopp det spesielle.

Tøffeste klassen

Citroën har lansert flere modeller i løpet av dette tiåret som stadfester deres nye tro på seg selv, men vi har valgt oss ut Citroën C5 til kåringen av tiårets bil. Hvorfor?

Jo, Citroën har med C5 laget en så elegant, bra og gjennomført bil i Ford Mondeo- og Volkswagen Passat-segmentet at den er på høyde, og i visse tilfeller over, sine konkurrenter i den europeiske bilverdens kanskje tøffeste klasse. C5 viser at det er flere enn tyskere og japanere som kan lage biler!

Det beste understellet

Artikkelforfatteren mener at Citroën C5 har det beste understellet på noen familiebil på markedet i dag. Men da må du ta deg råd til å krysse av i ekstrautstyrslista for den tredje generasjonen av Citroëns vanvittig bra hydrauliske demping - Hydractive.

En stor computerhjerne måler hva bilen gjør mot underlaget, og justerer så hydraulikken etter det. Bilen kan på typisk Citroënsk heves og senkes.

Bilen er et flyvende teppe som tar deg skånsomt fram over dårlig norsk veistandard i det ene øyeblikket, og en racerbil som er klar til å kaste seg inn i den kommende svingen - i det neste.

Dette er kanskje bilverdens beste understell, og det at konkurrentene ikke har apet etter, må ha med ren stahet å gjøre. Det sitter nok langt inne for en tysker å innrømme at en franskmann har rett.

Selvtillit

Men det er ikke bare i teknikken det sitter - men også bak rattet. Titter du rundt deg ser du et gjennomtenkt innemiljø med en detaljfinish vi ikke har sett i franske biler siden Facel Vega gikk ut av produksjon i 1964.

Selve rattet prater fransk det og. Senteret står stille, selv om du snurrer på kringla. Det er med slike detaljer at man skjønner at Citroën har det moro igjen - når de lager biler.

Utseendet er også meget elegant, og det forsterker ytterligere den tilbakevendte selvtilliten.

Broomfaktor: Citroën C5 får deg til å glemme de dårlige, norske veiene.

3065424

Citroen C5_Estate
Citroen C5_Estate
3CitroenC5interior
3CitroenC5interior
Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.
Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.
Citroen C5_Estate_2008_1280x960_wallpaper_05
Citroen C5_Estate_2008_1280x960_wallpaper_05