gaver2 (Foto: SCANPIX)
gaver2 (Foto: SCANPIX)

Slik bytter du julegaven

Passet ikke slipset, eller hadde kaffetrakteren feil farge? Vi gir deg bytteguiden.

Selv om vi forbrukere faktisk ikke har noen lovbestemt rett til å få byttet feilfrie varer, har dette blitt så vanlig i flere bransjer at det har fått status som sedvane.

Særlig nå etter jul er butikkene spesielt hjelpsomme og forståelsesfulle hvis vi kommer med en julegave uten kvittering. Men husk at det er ingen selvfølge at du skal få byttet gaven, og det er i tillegg også noen plikter du må ta vare på som kunde.

Kan jeg bytte en vare uten emballasje?

For å få byttet varen, er det en klar forutsetning at den er både ubrukt og uskadet, slik at butikkene kan legge varen ut for salg igjen uten problemer. Så før du tar gaven med til butikken for å bytte den: ikke riv av plasten eller gjør skade på emballasjen! At varen er pakket ut, kan faktisk være nok til at selgeren kan nekte å bytte dersom emballasjen er skadet.

Må jeg ha byttelapp?

Normalt skal en kunne dokumentere hvor og når varen er kjøpt. Men hvis den som ga deg gaven har glemt å be om byttelapp, eller har kastet kvitteringen, er de fleste butikkene likevel fleksible nå etter jul, så lenge butikken fører varen og den er ubrukt.

Hvor raskt må jeg bytte?

Bytteretten praktiseres ulikt, og det kan være store forskjeller fra butikk til butikk, og mellom ulike bransjer. Mange større kjeder har etablert egne regler med 8, 10 eller 14 dagers bytterett hele året. De fleste strekker seg imidlertid lengre ved bytte av julegaver fordi kjøpet ofte kan være foretatt lengre tid i forveien. Generelt bør du oppsøke forretningen så raskt som mulig over jul hvis du ønsker å bytte en gave.

Kan jeg kreve pengene tilbake?

Nei, du har ikke rett til å kreve pengene tilbake for en feilfri vare. Vanligvis får du valget mellom å bytte gaven i en vare som forretningen har, eller eventuelt å akseptere en tilgodelapp hvis du blir tilbudt det.

Hva hvis det er salg i byttetiden?

Når romjuls- og nyttårssalget er i gang, kan du fort oppdage at gaven som ble kjøpt til full pris før jul, nå er til salgs for halv pris i butikken.

Det er ikke rimelig at du da krever å få innlevere en vare mot å få to tilbake, men du må akseptere og få bytte til en tilsvarende vare på byttetidspunktet. Du kan ofte få en tilgodelapp, men selger kan da sette som betingelse at den ikke kan benyttes på utsalgsvarer.

Har jeg bytterett på nettkjøp?

Ved kjøp på internett har du angrerett. Angrerettloven gjelder ikke ved kjøp i vanlige butikker, men bare for kjøp på internett, postordre, messesalg, dørsalg og telefonsalg, der selgeren tar initiativet.

Følger det med et angrefristskjema må du melde fra til selger at du vil gå fra kjøpet innen 14 dager. Har du ikke mottatt et slikt angrefristskjema, utvides angreretten til tre måneder. Ved kjøp via internett eller postordre må du betale returportoen selv.

Har jeg bytterett på nettkjøp fra utlandet?

Du har minst syv dagers angrerett ved kjøp fra EU/EØS-land. Du må selv betale returkostnadene hvis du angrer. Du har minst to år reklamasjonsrett ved kjøp i Europa. Ved kjøp fra privatpersoner eller land utenfor EU/EØS-området har du ingen angrerett.

Kilde: Forbrukerrådet

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl 2030. Første sending i vårsesongen 2010 er 7. januar.