STERK MISTANKE: Mistanken mot det russiske lasteskipet Mekhanik Tjulenev ble sterkt svekket etter at det ikke ble funnet spor etter sammenstøt på den hevede sjarken Marina. Sjarken står nå på kystvaktbasen på Sortland. (Foto: Svein Henry W. Johansen , © Bladet Vesterålen / SCANPIX)
STERK MISTANKE: Mistanken mot det russiske lasteskipet Mekhanik Tjulenev ble sterkt svekket etter at det ikke ble funnet spor etter sammenstøt på den hevede sjarken Marina. Sjarken står nå på kystvaktbasen på Sortland. (Foto: Svein Henry W. Johansen , © Bladet Vesterålen / SCANPIX)

Sjark som sank var uegnet til yrkesfiske

En person omkom i ulykken nord for Lofoten i mars.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Speedsjarken Marina som sank ved Anda fyr utenfor Vesterålen 2. mars i år, hadde flere feil og mangler og var uegnet til å drive yrkesfiske, hevder Statens havarikommisjon for transport (SHT) i sin rapport.

Sjarken var ute på linefiske da ulykken skjedde utenfor Andenes. Ifølge rapporten var det godt fiske denne dagen, og Marina hadde allerede mye fisk om bord da ulykken inntraff i 11-tiden.

Mye fisk

SHT mener det trolig var de store mengdene fisk på dekket som forårsaket ulykken. Fisken kan ha forskjøvet seg enten som følge av en større bølge, den urolige sjøen, eller at fartøyet skar ut for vindbølger på låringen.

Ifølge havarikommisjonen kan en slik lasteforskyvning føre til slagside på tolv grader. Båten hadde dårlig evne til å rette seg opp igjen og dermed ble motorrommet raskt fylt med vann.

LES OGSÅ: Omkom da ustabil fiskebåt forliste

Uegnet som fiskebåt

SHF konkluderer med at båtens dårlige stabilitetsegenskaper, kombinert med løs fisk på dekk, samt uheldig plassering av luftinntakene til motoren, hadde avgjørende for forliset.

Ifølge rapporten sank trolig Marina i løpet av kort tid med akterenden først. Den påfølgende leteaksjonen etter fiskeren var resultatløs.

SHF kommer samtidig med kritikk mot produsenten av slike båter. Marina oppfylte ikke kravene i Nordisk Båtstandard for yrkesbåter i forhold til stabilitet, luftinntak, dekksluker og drenering fra dekk.

Fartøyet er rett og slett uegnet til denne type fiskerivirksomhet.

Kritiserer leverandøren

I rapporten pekes det på en del bakenforliggende sikkerhetsfaktorer knyttet til båtprodusentens markedsføring av båttypen. Den burde ikke ha blitt markedsført som yrkesbåt, når den kun tilfredsstiller kravene til en fritidsbåt. Ved omsetning av sjarken ble det gitt inntrykk av at fartøyet kunne brukes som yrkesbåt for fiskere.

Sjarken har fått betegnelse som fiskefartøy i norske offisielle registre og dokumenter, uten at det er blitt foretatt en vurdering eller kontroll på om båten faktisk oppfylte de byggetekniske sikkerhetskravene for yrkesbåter.

Etter forliset med Marina har SHT fremmet seks sikkerhetstilrådninger. I tillegg foreslår kommisjonen at det innføres krav om hydrostatisk utløsermekanisme på opplåsbare flåter om bord på fiskefartøy med største lenge under 10.67 meter.