fisk
fisk

Frykter fiskedumping

Fra nyttår skal all fersk fisk merkes med fangst- eller slaktedato. Nofima Marked frykter det vil føre til at butikkene vil kaste fullt brukbar fisk.

I vår gjorde forskningskonsernet Nofima en undersøkelse som viste at 85 prosent av norske forbrukere ikke ønsker å kjøpe fisk som er eldre enn fire dager gammel.

Når den nye merkeordningen for fersk fisk kommer etter nyttår, vil forbrukerne imidlertid se at den ferske fisken i norske butikker ofte er eldre enn det.

Se mer om den nye merkeordningen på TV 2 hjelper deg torsdag kl. 20.30

Urealistisk forhold

-Norske forbrukere har et helt urealistisk forhold til den ferske fisken de kjøper i dag. De fleste tenker at jo ferskere fisken er, jo bedre er den. Våre undersøker viser derimot at folk ikke kjenner forskjell på fisk som er to, tre eller femten dager gammel, sier Margrethe Esaiassen i Nofima Marked.

I vår lot Nofima Marked en gruppe forbrukere smake på fisk som var alt fra to-tre dager og opp til femten dager gammel. Stort sett all fisken ble likt like godt.

-Det var ikke sånn at de likte den ferskeste fisken best. Vi fikk også det samme resultatet når testgruppen fikk se og lukte på rå fisk. De likte den ”eldste” fisken like godt som den ferskeste, men det var inntil de fikk se fangstdatoen. Når de nå får se svart på hvitt at fisken kan være over ei uke gammel, frykter vi at de ikke vil kjøpe den fordi de tror fisken har mye kortere holdbarhet enn den i realiteten har, sier Esaiassen i Nofima Marked.

– Våre undersøkelser viser at fisk kan, så lenge den er riktig behandlet og oppbevart, ha god kvalitet i to uker.

Må kaste fisk

Nofima Marked mener at man med denne merkeordningen innfører noe man har utredet konsekvensen av altfor dårlig. De frykter blant annet at norske butikker med fiskedisk vil måtte kaste fullt brukbar fisk fordi kundene ikke tror den er fersk nok.

-Når folk etter nyttår får se at en fersk fisk kan være en uke gammel, kan det nok hende at de ikke kommer til å kjøpe den. Da må jo butikkene kaste fisken selv om den er god.

I ytterste konsekvens kan flere fiskedisker forsvinne fra butikkene, sier Jens Østli i Nofima Marked.

Er optimistiske

Så drastiske konsekvenser tror ikke NorgesGruppen at den nye merkeordningen vil føre til.

-Det eneste som endres er at forbrukerne får tilgang til en detalj de ikke har fått før. De har kjøpt den samme fisken over lang tid hos oss, og har tillit til at vi leverer fisk med god kvalitet. Etter nyttår får de akkurat den samme varen, men med en tilleggsinformasjon. Noen vil kanskje bli overrasket over fangstdatoene, men vi tror ikke kundene vil slutte å kjøpe fersk fisk av den grunn, sier Vidar Olsen, kategorisjef for fisk og skalldyr hos NorgesGruppen.

Han tror kundene skjønner at det tar tid å sende fisk fra eksempelvis Tromsø til Oslo.

-Dette er en god anledning til å gi forbrukerne enda mer informasjon og vise dem det reelle bildet. Vi skal fortsette å kjøpe fisk av dem vi har kjøpt fisk av tidligere, og kundene vil få et like godt utvalg i våre fiskedisker, sier Olsen.

Også Ica er positiv til den nye merkeordningen.

-Det er viktig for oss at kundene skal kunne ta informerte beslutninger om fisken de kjøper. Det er vanskelig å spå hvilke konsekvenser merkeordningen vil få, men det er helt klart viktig at forbrukerne også blir informert om at det er de samme fiskeproduktene av god kvalitet som selges etter nyttår, sier Kristina Kollerud, informasjonsrådgiver i Ica.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30