Tuning: Mer krefter i bilen trenger ikke bli veldig dyrt

Billigere enn du tror? Her får du oversikten.

Saab på ruller (Foto: BSR Tuning)
Saab på ruller (Foto: BSR Tuning)

Alle endringer på en bil forutsetter at bilen fremstilles for ny godkjenning hos Statens Vegvesen. Dersom endringen blir godkjent, skal det utstedes nytt vognkort.

Hvis endringen har medført økt toppeffekt - noe som den jo gjør ved elektronisk trimming - utløses også et avgiftskrav.

50 % Straffeavgift

Hvis du blir tatt for ulovlig elektronisk trimming, risikerer du et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effektavgift.

Det vil utgjøre miniumum ca 1000 kroner per hk. I tillegg risikerer du inntil 50 prosent straffeavgift på toppen av dette.

Lyst på tøff varebil? Les test av Mercedes Vito Brabus her:

Dyrt

Hvis din bil i dag yter 130 hestekrefter og den eksempelvis trimmes opp 15 hk ekstra(11 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 11 ganger 1.274 kroner.

Men dette er småsummer i forhold til den som trimmer en allerede sprek bil. Hvis din bil i dag yter 211 hestekrefter og den trimmes med 50 (37 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 37 ganger 2.655 kroner.

LES OGSÅ: Hjelp - hva gjør jeg med en trimmet bruktbil?

Hva koster det å trimme bilen din?

År: Biltype: Org. effekt: Ny effekt: Avgift:
2007 MB ML 280 CDI 190 240 68 764,-
2007 Volvo V70 D5 163 190 26 539,-
2006 BMW 320 D 163 200 32 534,-
2005 Audi A3 2,0 TDI 140 170 13 190,-
2005 MB E 220 CDI 150 179 12 664,-
2000 VW Passat 1,9 TDI 110 140 1 030

Er ikke din bil i denne tabellen? Du kan selv enkelt beregne avgiftene med kalkulatoren i linken nedenfor.

Avgiftskalkulator finner du her:

Billigere med årene

Men heldigvis MÅ det ikke bli så dyrt. Det er nemlig bruksfradrag for dette også.

Det betyr i praksis at det er langt billigere å trimme en gammel bil enn en helt ny. Bruksfradraget øker for hvert år som går fra bilen ble registrert.

NB: her er det verdt å merke seg en felle noen dessverre går i. Bruksfradraget begynner å løpe fra første gang bilen ble registrert i Norge. Hvis det er en bruktimportert bil, er det altså ikke årsmodellen som teller, men når bilen ble registrert i Norge.



Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10 år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt Trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

Saab-på-ruller (Foto: BSR Tuning)
Saab-på-ruller (Foto: BSR Tuning)

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning