Møt to av Norges råeste bilbyggere

Far og sønn Steinar og Tarjei Christiansen bygger ekstreme biler - og får dem godkjent!

- Jeg har vel brukt halvannet år på å sette meg inn i reglene, forteller Steinar Christiansen.

Han og sønnen Tarjei danner sammen Porsgrunn-firmaet SS Performance. Det er mange høykompetente bilbyggere i Norge, men det er ikke mange som klarer det SS Performance klarer - nemlig å få alle sine ville kreasjoner godkjent. Vel... Nesten alle.

Tarjei og Steinar Christiansen er far og sønn-paret som står bak SS Performance. Bilbyggere av rang!
Tarjei og Steinar Christiansen er far og sønn-paret som står bak SS Performance. Bilbyggere av rang!

Jan Erik og Tommy var på Rudskogen tidligere i år, og testet to av bilene disse gutta har bygget. Da de skulle være gjester i TV-studioet vårt. ga vi dem muligheten til å ta med to biler, og vi ga en kort brief på hva slags biler vi var interessert i:

1) En versting som ser diskret ut, som skal representere de med litt mer livserfaring (far).

2) En versting som ser helt verst ut, som representerer den yngre garde (sønn).

Bilene de tok med, var en BMW E46 M3 med V8-motor fra M5. Vel, det er egentlig en BMW 320, ombygd til M3, og så montert i en V8-motor fra BMW M5, og godkjent!

Og så en Mitsubishi EVO VI, med en stor hemmelighet, som også den dreier seg om BMW.

Fikk du ikke sett Broom Live? Her får du alle høydepunktene:

Mitsubishi med BMW-hjerte

Mange vil kjenne igjen denne motoren. Men få har sett den i en Mitsubishi før!
Mange vil kjenne igjen denne motoren. Men få har sett den i en Mitsubishi før!

- Den der kan man bare glemme å prøve å godkjenne, forteller Steinar.

Han ser bort på Mitsubishien. Bilen er smakfullt stylet, med gromme felger, bremser, senket sånn helt passe, lakkert i våpengrå metallikk, og sånn sett ser den ut som mange andre gromme Evo-seksere.

Evo som familiebil? Visst går det an - les mer her:

Men, og dette "men-et" er ikke bare stort, det er på størrelse med egoet til Lars Sponheim. Steinar og Tarjei har fjernet det som er selve hjertet i denne japanske legenden, nemlig turbomotoren og firehjulstrekksystemet - og erstattet det med motor, girkasse og bakhjulstrekk fra BMW.

Motoren er turbotrimmet, og yter 583 hester og 699 Newtonmeter. Da snakker vi ombygging!

- Det kan ta litt av, sier Steinar rolig, og gløtter fortsatt bort på bilen som er helt verst, og ser helt verst ut. Altså sønnens studiobidrag.

- Men det er jo egentlig den der som kanskje sier aller mest om oss, fortsetter han og nikker selvsikkert mot BMW M3´n med V8-motor.

Dette ser ut som det kommer rett fra fabrikken, men det er ikke tilfelle. En BMW M3 som denne, ble aldri levert med V8. Her er det SS Performance fra Porsgrunn som har skohornet i en V8 - og i tillegg fått den godkjent!
Dette ser ut som det kommer rett fra fabrikken, men det er ikke tilfelle. En BMW M3 som denne, ble aldri levert med V8. Her er det SS Performance fra Porsgrunn som har skohornet i en V8 - og i tillegg fått den godkjent!

BMW 3-serie med V12!

- Mitsubishien er nesten litt atypisk for det vi egentlig driver med. For det som kanskje skiller oss fra de fleste andre som bygger om bil, er at vi får bilene godkjent.

De som har satt sine føtter på Biltilsynet, i håp om å få godkjent sine kreative innfall på bilfronten - vet hvor vanskelig (les: umulig) dette er.

Da står det stor respekt av far og sønn Christiansens liste som blant annet inneholder en BMW 316i Compact med V12 fra BMW 850 Csi. Altså BMWs minste bil, med den største motoren fra den største bilen, godkjent med norske skilter!

- Vi har opparbeidet oss spesialkompetanse på området. Studert regelverket fra tyske TÜV ekstremt nøye, vi har studert det norske regelverket, så oversatt det norske til tysk, slik at de vet hvordan det skal være her.

En utrolig bil: Les testen på BMW M5 her:

Flinkere enn Biltilsynet

- Dette har resultert i at vi har funnet "nøkkelen", og vet hva som går an, og hva som ikke går an, sier Steinar.

- Så enkelt?

- Ja, vi har vel ganske god kontroll på hva man kan få til.

- Men det er det ikke alle i Biltilsynet som har?

- Nei, men vi har brukt vanvittig mye tid på dette. Og det er det vel ikke alle i Biltilsynet som har mulighet til.

- Vi ha hørt rykter om at dette kan dette regelverket bedre enn Biltilsynet?

- Vel... Jeg vil ikke si bedre, men det har vel hendt at vi har blitt ringt opp og spurt om råd ja.

Vi i Broom lover å komme tilbake til denne far og sønn-duoen. SS Performance har flere prosjekter i ermet!

Før du går i gang selv - dette må du vite om chiptuning:

SS Performance viser to ytterpunkter, i form av en ekstrem Mitsubishi Lancer Evolution VI, og en BMW M3 med V8-motor fra M5.
SS Performance viser to ytterpunkter, i form av en ekstrem Mitsubishi Lancer Evolution VI, og en BMW M3 med V8-motor fra M5.

SS Performance viser to ytterpunkter, i form av en ekstrem Mitsubishi Lancer Evolution VI, og en BMW M3 med V8 motor fra M5.
SS Performance viser to ytterpunkter, i form av en ekstrem Mitsubishi Lancer Evolution VI, og en BMW M3 med V8 motor fra M5.
Tarjei og Steinar Christiansen er far og sønn paret som står bak SS Performance. Bilbyggere av rang!
Tarjei og Steinar Christiansen er far og sønn paret som står bak SS Performance. Bilbyggere av rang!
En diskret BMW M3 med en V8 hemmelighet under panseret.
En diskret BMW M3 med en V8 hemmelighet under panseret.
Dette ser ut som det kommer rett fra fabrikken, men det er ikke tilfelle. En BMW M3 som denne, ble aldri levert med V8. Her er det SS Performance fra Porsgrunn som har skohornet i en V8   og i tillegg fått den godkjent!
Dette ser ut som det kommer rett fra fabrikken, men det er ikke tilfelle. En BMW M3 som denne, ble aldri levert med V8. Her er det SS Performance fra Porsgrunn som har skohornet i en V8 og i tillegg fått den godkjent!
Grom EVO VI med motor og drivverk fra BMW. Det betyr bakhjulstrekk i stedet for firehjulstrekk.
Grom EVO VI med motor og drivverk fra BMW. Det betyr bakhjulstrekk i stedet for firehjulstrekk.
Det som ser ut som en lettere trimmet Mitsubishi Lancer EVO VI er noe mer... Nemlig en BMW!
Det som ser ut som en lettere trimmet Mitsubishi Lancer EVO VI er noe mer... Nemlig en BMW!
Mange vil kjenne igjen denne motoren. Men få har sett den i en Mitsubishi før!
Mange vil kjenne igjen denne motoren. Men få har sett den i en Mitsubishi før!
Interiøret i SS Performance sin Mitsubishi BMW er lekestue for voksne.
Interiøret i SS Performance sin Mitsubishi BMW er lekestue for voksne.