Som kunde i en norsk nettbutikk har du faktisk bedre rettigheter enn om du handler i en vanlig butikk.
Som kunde i en norsk nettbutikk har du faktisk bedre rettigheter enn om du handler i en vanlig butikk.

Slik handler du trygt på nett

En tredel av oss handler julegaver på nett. Se hvordan du unngår å bli lurt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Julegavehandelen er i full gang, og mer enn 30 prosent av oss vil handle presangene på nettet. En av grunnene er at vi slipper unna trengsel og stress i butikken.

– Folk handler på nett etter at ungene har lagt seg. Da kan du i ro og fred finne de beste prisene og få varene hjem på døra, sier daglig leder Truls Fjeldstad i nettbutikken flust.no.

Stor pågang

Også Posten merker at netthandelen øker i omfang.

– Hvis du snakke rom denne typen handel, kan det være så mye som 100.000 pakker på en vanlig dag. På noen dager kan det fort være det dobbelte og det tredobbelte også, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Se reportasje (reporter: Anders Lyche)

366516

Ikke skummelt

Rådgiver hos Forbrukerrådet og ekspert på netthandel, Ragnhild Olin Amdam, sier det er veldig trygt å handle i norske nettbutikker.

– I en undersøkelse vi gjennomførte for to år siden, svarte bare 15 prosent at de hadde hatt problemer med netthandel i løpet av det siste året, sier Amdam.

Hennes beste tips er å betale med kredittkort. På den måten kan man få pengene tilbake fra banken om varen for eksempel ikke skulle dukke opp.

Godt sikret

– Er det noen fordeler ved å handle på nett i forhold til å gå i butikker?

Reolene tømmes fort i lageret til nettbutikken flust.no.
Reolene tømmes fort i lageret til nettbutikken flust.no.
– Man kan sitte i ro og mak og vurdere hva man skal ha. Man unngår de impulskjøpene man kanskje gjør i en butikk, sier Amdam.

Hun trekker også fram at man som kunde i en norsk nettbutikk har en lovpålagt rett til å kunne returnere varen innen 14 dager.

– Denne rettigheten eksisterer ikke i vanlige butikker. Mange butikker opererer med en bytterett, men det er opp til den enkelte butikken å bestemme, sier Amdam.

Sjekkliste

Forbrukerrådet har laget en liste over ting man bør huske på når man handler på nett. Rådene er:

1. Sjekk flere nettbutikker og andres erfaringer. Ikke alle nettbutikker er seriøse.

2. Sjekk nettbutikkens kontaktinformasjon. Det skal være lett å kontakte selger.

3. Les vilkårene før bestilling. Dropp handelen om vilkårene virker urimelige.

4. Unngå forskuddsbetaling. Overfør heller ikke penger direkte til selgers konto.

5. Vær forsiktig med å gi fra deg personlige opplysninger. Ikke gi fra deg opplysninger før du har bestemt deg for å handle.

6. Sjekk totalsum og leveringstid. Husk at toll og moms kan komme i tillegg om du handler fra utlandet.

7. Husk at du har angrerett ved netthandel. Når du angrer, har du krav på å få pengene tilbake.

8. Reklamasjon. Du har krav på at varen har de egenskapene selger har opplyst om.

9. Feil og mangler. Reklamasjon bør skje skriftlig.

10. Klage. Saken kan bringes inn for Forbrukerrådet om du ikke blir enig med selger.

Les mer om netthandelguiden på Forbrukerrådets nettsider.