helikopterhavari (Foto: Havarikommisjonen)
helikopterhavari (Foto: Havarikommisjonen)

I livsfare etter helikopterhavari

Da helikopteret til Norsk Luftambulansen havarerte på Vågåvannet, var redningsmannen i livsfare.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kommer frem i en rapport fra Statens havarikommisjon etter en helikopterulykke på Vågåvannet i Oppland i november 2004, som ble offentliggjort tirsdag.

Flaks

– At redningsmannen ikke ble skadet kan tilskrives flaks og rasjonelle vurderinger. Tidligere erfaringer har vist at rotoren under havarier er minst farlig for de som befinner seg nær hovedrotorens senter. I det aktuelle tilfellet handlet redningsmannen rasjonelt da han forsøkte å komme seg inn til helikopterskroget. Faren for å bli truffet av rotorblader med stor bevegelsesenergi ville imidlertid ha vært stor hvis helikopteret hadde veltet til høyre, mot redningsmannen, heter det i rapporten til havarikommisjonen.

Hørte smell

Helikopteret som var stasjonert på Dombås, skulle gjennomføre trening med å plukke opp personer på Vågåvannet da ulykken skjedde. Ifølge vitneforklaringer kom luftambulansen for nært vannoverflaten i forbindelse med at redningsmannen skulle hoppe ut. Besetningen hørte plutselig et smell og piloten forsto umiddelbart at noe var galt. Helikopteret roterte én gang før fartøysjefen klarte å lande maskinen på vannet.

– Havarikommisjonen mener fartøysjefen handlet riktig da han hurtig satte helikopteret ned på vannet og på den måten reduserte rotasjonen til et minimum, slår havarikommisjonen fast i sin rapport.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

helikopterstyrt (Foto: Havarikommisjonen)
helikopterstyrt (Foto: Havarikommisjonen)

Rask redning

Helikopteret ble flytende opp ned i vannet, og fartøysjefen og legen klamret seg fast til flykroppen mens de ventet på hjelp. Redningsmannen befant seg i sjøen i tørrdrakt. Vitner på land så hva som skjedde og fikk varslet om ulykken, blant annet til et Røde Kors-medlem som hadde båten til hjelpekorpset tilgjengelig. 18 minutter etter ulykken var alle tre berget i land, fysisk uskadet.

Halen tok vannet

– Helikopteret var ikke utrustet for å nødlande på vann. Tilsvarende hadde ikke fartøysjefen eller legen egnet bekledning eller redningsvest og var følgelig dårlig forberedt på en eventuell nødlanding på vann. Det kalde vannet og den lave lufttemperaturen kunne følgelig blitt livstruende for de to, mener havarikommisjonen.

Havarikommisjonen mener at den utløsende årsak var at halen på et tidspunkt utilsiktet må ha kommet ned i, eller så nær, vannflaten at halerotoren greide å trekke vann og dermed ble overbelastet.

– Norsk Luftambulanse har etter ulykken revidert de operative prosedyrene på en rekke områder. Tilsvarende har treningen blitt lagt om. Havarikommisjonen mener at tiltakene i betydelig grad har ivaretatt de svakheter som har blitt avdekket ved undersøkelsen.