chipspenger_680
chipspenger_680

Putter penger i potetgullposene

Ny markedsføringslov gjør at produsenter kan friste forbrukerne med pengepremier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå kan du få tusen kroner på kjøpet når du kjøper en potetgullpose til 22 kroner. Ny markedsføringslovgivning gjør det nemlig lov å lokke med pengepremier for å få folk til å kjøpe en vare. Forbrukerombudet er sterkt kritisk og frykter barn og unge vil la seg lokke til å kjøpe mer usunne produkter.

Utnytter ny markedsføringslov

– Det er jeg som er julenissen, sier skiftleder Kjell Åge Stenberg og legger 500 kroner i en potetgullpose. Med årvåkent bllikk passer han på at posen fortsetter trygt gjennom fabrikken

– Jeg passer på at posen går helt ut av huset, og blir sendt ut til forbruker

Kims potetgullfabrikk på Toten er en av de første til å utnytte den nye markedsføringsloven som ble vedtatt i sommer. Loven gjør det nå lov å lokke forbrukerne med pengepremier.

Halv million i posene

Stein Rønne, kvalitets- og utviklingssjef i Kims forteller at en halv million kroner skal puttes i posene. Han sier kampanjen er en gimmik og markedsføringskampanje

– Selger dere så dårlig at det er nødvendig å putte penger i pakkene for at folk skal kjøpe?

–Vi vil alltid selge mer, sier Rønne.

Forbrukerombudet kritisk

Forbrukerombudet var sterkt imot lovendringen og mener denne formen for markedsføring spesielt vil lokke barn og unge til å kjøpe produkter som ikke er så sunne.

– Vi kommer til å se på lovligheten av denne kampanjen, både fordi de bruker et såpass stort pengebeløp som tusen kroner for å lokke folk til å kjøpe et produkt som er verdet veldig mye mindre, sier Bjørn Erik Thon i forbrukerombudet.

– Barn og unge vil helt klart være en av målgruppene, og i tillegg så er det for et produkt som er usunt.

Frykter smitteeffekt

Forbrukerombudet er redd denne formen for markedsføring vil spre seg.

– Hvis dette blir vellykket, at Kims selger veldig mange flere potetgullposer, er det klart at andre kommer til å kaste seg på, mener Thon. Han frykter at det kan oppstå en situasjon der alle, for å få solgt potetgull eller andre produkter, er nødt til å ha en lokkeeffekt.

– Man selger altså ikke produktet fordi det har god smak eller har en god pris, men fordi man har en mulighet til å vinne tusen kroner. Det er ingen god utvikling.

LES OGSÅ: Mener Norge har dyr mat og dårlig utvalg

– Ikke mot barn

Men Stein Rønne i Kims avviser at markedsføringen retter seg mot barn.

– Hvis du ser på de posene vi pakker penger i, så er det store poser, familieposer, som ofte er kos til helgen med 300 gram.

Kan sende brev

Kampanjeansvarlig i Kims, Espen Gulbrandsen sier at de kun forholder oss til det regelverket som gjelder nå.

– Dessuten behøver man ikke kjøpe potetgullposer for å få være med å konkurrere om pengene. De kan sende et brev til oss og si de vil delta. Da vil vi åpne en pose og se om vedkommende er en vinner