Porsche 911 GT3 RS er sprek som et uvær   og heldgvis stopper den også fort.
Porsche 911 GT3 RS er sprek som et uvær og heldgvis stopper den også fort.

Denne Porschen får du ikke kjøre på veien

Porsches nye råtass koster 2,3 millioner - før avgift. Og du har kun lov å kjøre den på bane!

Porsche har lang tradisjon for å lage banebiler for privatpersoner. Den har tidligere hett 911 GT3 Cup S, men er nå omdøpt til GT3 R.

Porsche 911 GT3 R
Porsche 911 GT3 R

I forhold til dagens modell, får Porsche-racerne 30 hester mer under gasspedalen.

Bilen er også lettet noen kilo, og satt opp slik at den skal være enda mer kjørbar (les: lettkjørt.) Raskere gassrespons, et nytt ABS- og antiskrenssystem, og elektronisk mellomgass er andre forbedringer.

480 hester

GT3 R er bygget på GT3 RS. Motoren har fått øket volumet fra 3,8 liter til 4,0 liter. Totalt er vi nå oppe i 480 hester. De går via en sekvensiell girkasse med seks gir, ut til bakhjulene, og skal skyve på 1200 kilo bil.

Les mer om 911 i Brooms nybilguide - klikk her:

Bilen er bygget til GT3-regelverket, som er en racingklasse som kjøres i hele Europa.

Porsche 911 GT3 R bak
Porsche 911 GT3 R bak

2,3 millioner

Utseendemessig er det nye LED-lys bak og en lett omarbeiding av frontspoileren.

Pengene du må ut med hvis du skal unne deg en slik en før (h)jul, er nette 279 000 Euro, eller 2.247.757 norske kroner etter dagens kurs. Og da kan du kun bruke den på bane!

Brooms oppfordring er: Kjør pent til Porsche-butikken!

Drømmen om 911 er oppnåelig - les mer her: