Statoil sponser Husfliden for å slippe søksmål

Statoil har inngått en sponsoravtale med Husfliden etter å ha «stjålet» husflidsrosen som sin logo. Dette er en rose Husfliden har hatt som logo i årevis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merkevaredirektør i Statoil, Kjetil Undhjem, innrømmer overfor TV 2 at likheten er slående, men understreker at Statoil har valgt en stjerne mens Husfliden har en rose.

Husfliden vurderte søksmål, men dette er lagt på is etter sponsoravtalen. Isteden skal Husfliden produsere firmagaver for Statoil. Statoil skal også betale premier i en designkonkurranse Husfliden arrangerer. Selskapet har satt av en premiesum på 100.000-150.000 kroner til designkonkurransen. Hvor store innkjøpene blir, avgjør markedet.

Direktør i Husfliden Marit Jacobsen ser på avtalen som et markedsføringstiltak i stor skala.

- Det skal gjøres innkjøp av produkter som er i en helt annet skala enn det vi er vant med i noen annen sammenheng, sier hun. (©NTB)