Golf R
Golf R

Den råeste Golfen kommer til Norge

Lyst på sportsbil som også duger som familiebil? Da skal du se nærmere på denne.

I disse miljøtider, er det politisk korrekt å få fram at forbruket er redusert med 20 prosent. Hvilken bil vi snakker om? Golf R, storebroren til GTI. Den har tidligere kun vært i Norge på korte besøk, men nå kommer den inn i den offisielle produktrekka til Volkswagen.

Firehjulstrekk, 270 hester og 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Det er de tørre tallene.

Trimmet GTI

Golf R har allerede blitt en legende i sin korte levetid. Dette er tredje generasjon, og hva som gjør den legendarisk, det skal du få vite nå:

R-modellen har tidligere hatt en V6-motor uten overladning. På grunn av miljøhensyn er den motoren nå byttet ut mot en trimmet utgave av motoren vi finner i Golf GTI. Under trimmingen har Doktor-Ingeniørene hos Volkswagen funnet fram 270 spreke hester, og 350 Newtonmeter.

Lyst på mer sporty design? Les testen av Scirocco her:

Vel anvendte penger

Får å få alle kreftene ned i bakken, er bilen utstyrt med firehjulstrekk. Da når man 100 km/t på 5,5 sekunder, i alle fall når underlaget ikke er altfor glatt.

Du kan selv velge mellom en manuell girkasse, eller DSG (hvis ikke lommeboka gjør det for deg.). Du må som vanlig betale ekstra for superautomaten, men mange vil mene at det er vel anvendte penger.

Ford Focus RS er en tøff rival - les mer her:

Solid pris

Til oss bilnerder:

For å kjenne igjen at det er en Golf R, skal du se etter en spesiell frontfanger med store luftinntak, den karakteristiske bakfangeren med to eksosrør samlet på midten, bremsekalippere i sort, sorte speil, og hvis du titter inn: Bøtteseter fra Recaro.

Startprisen er på 660.290 kroner, så for de fleste av oss kommer dette til å forbli en drøm. Men de som kan, har nå mulighet til å gå til sin nærmeste folkevognforhandler og svi av et betydelig beløp, på den råeste Golfen hittil.

Lyst på snillere Golf? Her er testen av 2.0 TDI