Designkommentar: Den kule katten

Elegant, kraftfull, katteaktig, og britisk. Men kan nye Jaguar XJ leve opp til fortidens legender? Brooms designekspert har svaret!

XJ foran liten oppslag
XJ foran liten oppslag

XJ foran liten oppslag
XJ foran liten oppslag

Den første XJ ble lansert i 1968, og designet var like perfekt britisk eleganse som Porsche 911 er perfekt tysk sportsbil. Slik oppsto et problem. Hvordan forbedre det perfekte? Vel... Jaguar tenkte at det beste er ikke å gjøre noen ting. Så ved å la sitt XJ-karosseri forbli uendret, gikk det moderne og innovative designet over til å bli klassisk, og etter hvert gammeldags. Jaguar var en gang en moderne og nytenkende bilfabrikk, men det å fryse designet på sin viktigste modell i 30 år, gjorde at bilfabrikken fulgte i samme fotspor. Det ble XJ-krise!

Til og med da 2003-modellen av Jaguar XJ kom, og med sitt aluminiumschassis var minst like avansert og moderne som en Audi A8, hadde ikke Jaguar designspråket som kunne fortelle historien. Så da ble det en revolusjonerende Jaguar, pakket inn i et utdatert ytre. XJ-krisen fortsatte!

Den nye jaguar XJ er helt ny. Innvendig OG utvendig. Designet forteller den historien. Problemet er at det siden 1968 ikke har blitt tegnet en eneste XJ med nye linjer, så det blir jo å rette opp for 40 års manglende oppdatering på ett forsøk.

Vi går gjennom bilen:

XJ foran front
XJ foran front

Begynner vi forfra, ser vi klare likhetstrekk med Jaguar XK. Sportslig, en front som søker ned mot bakken, lykter som myser rovdyraktig og elegant detaljering. Grillen, en trapes med avrundete hjørner, og plastikk som skal se ut som flettet ståltråd, forteller oss Jaguar-historie på en moderne måte.

xj side liten
xj side liten

Den opprinnelige Jaguar XJ har en ekstrem sedanform, like ekstrem som på Volvo 240. Her er det en liten boks (vinduer), som er satt oppå en større boks (selve bilen). Men på den nye XJ, er det en mer utpreget coupéform. det betyr at taket strekker seg bak bahjulene, og C-stolpen blir skøvet langt bakover.

xj side c-stolpe
xj side c-stolpe

For å motvirke den noe baktunge effekten man får på grunn av dette, har designeren Ian Callum jukset litt. C-stolpen er blendet med svart plast, slik at den skal usynliggjøres. Hvis du sitter og tenker at du har sett dette før, så har du helt rett. Ford Scorpio 5-dørs hadde akkurat denne løsningen.

xj bak over liten
xj bak over liten

Der den utgående XJ hadde et langt bagasjerom/koffertlokk, har den nye en liten stuss av en hekk. Selve volumet kan minne om en Bentley Continental. XJ-ens lette uttrykk med lite metall over bakhjulene, har blitt til et mastodontisk uttrykk. Masse metall over bakhjulene, som fortsetter oppover coupeén. Da kommer vi til den mest ukonvensjonelle detaljen, og det er baklyktene. Formene trekker seg nedover, i stedet for at de kommer fra siden, og blir et slags fossefall med LED-lys.

Hvorfor ser den slik ut?

Jaguar_XK_110-1280
Jaguar_XK_110-1280

Nye Jaguar XJ er ingen typisk sedan, den ligner mer på en fem-dørs kombi coupé. Da blir spørsmålet, hvorfor ser den slik ut?

Det er ofte at man ser at bildesignere tegner seg inn mot et sentrum. At de leter etter sin "sannhet", og nærmer seg den mer og mer etter hvert som de bygger erfaring. Hvis denne hypotesen stemmer, så er Jaguars sjefsdesigner Ian Callums sentrum den klassiske coupé. Det er det som han har lyktes best med, det er også det han har jobbet mest mot.

Den utgående Jaguar XJ er en typisk sedan, det vil si at den har den typiske panser-styrhus-koffert-oppdelingen. Den Jaguar XJ som er på vei inn, har ikke disse linjene. Der strekker taket seg videre bak bakhjulene.

Logikken bak dette, er nok ikke noe mer komplisert, enn at det er slik Ian Callum tegner biler. Han løser oppgaven ved å strekke litt på sin Jaguar XK.

Om designeren:

XJ Ian Callum
XJ Ian Callum

Ian Callum ble født i 1955, studerte design ved flere universiteter, men spesialiserte seg på bildesign ved Royal College of Art i London. Han blir sett på som en av de beste designerne av sin generasjon, og på CV´n har han flere legender. Callum startet sin designkarriere i Ford, der han jobbet fra 1979 til 1990. Der ble han en Broom-helt, ved å være med å tegne både Ford RS 200, og Ford Escort RS Cosworth.

I 1990 begynte han i firmaet Tom Walkinshaw Racing (TWR), som tar på seg oppdrag for bilindustrien. Der tegnet han flere biler for Aston Martin, blant annet DB7, og la mye av grunnlaget for sin senere karriere. Han begynte i Jaguar i 1999. Hans første "hele" design ble XK, og siden har han lagt sin hånd over så og si hele Jaguars modellrekke.

Andre lignende biler:

Lambo Pana rapid
Lambo Pana rapid

Selv om Jaguar XJ nok først og fremst skal konkurrere mot BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes-Benz S-klasse, så er det ikke disse bilene den ligner.

Alle de nevnte er typiske sedaner, men XJ går en annen vei. Denne bilen havner designmessig i samme klasse som Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, og Lamborghini Estoque.

En sedan-coupe som er luksusutgaven av det man ellers ville kalle en femdørs, eller en hatchback. Men det er vel kanskje ikke kult nok å assosiere seg med biler som Mazda 626 og Mitsubishi Carisma?

XJ foran liten
XJ foran liten

Konklusjon:

+ Bilen fremstår med et eksklusivt uttrykk, der spesielt fronten gir den et sportlig utseende.

- XJ er baktung, og baklysene ser koreanske ut. Dette er også mer hatchback enn sedan.

Kommentar:

Mercedes-Benz CLS er den åndelige arvtakeren til Jaguar XJ. Den nye slekter designmessig mer på Ford Scorpio. Om ikke designet er like perfekt som den opprinnelige XJ, er dette allikevel et langt steg i positiv retning. Et moderne design som kommer til å få flere bilkjøpere til å velge Jaguar fremfor Audi, BMW og Mercedes-Benz. Ian Callum oppnår hovedmålet, å ta Jaguar ut av XJ-krisa. Det skal han få honnør for!

Karakter: 8,1/10