Sara Johannessen (Foto: Sara Johannessen)
Sara Johannessen (Foto: Sara Johannessen)

Liten tillit til mobilbransjen

Fire av ti stoler ikke på bransjen og mistilliten er økende.

En ny undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at 41 prosent av norske mobilkjøpere har liten eller meget liten tillit til at reklamasjon på mobiltelefoner blir behandlet på en måte som ivaretar deres rettigheter.

Det er en økning fra i fjor, da 36 prosent av de spurte uttrykte mistillit.

Les også: – Vi behandlet henne som en kasteball, innrømmer NetCom

Les også: iPhone 3G totalslaktes

En utfordring

Regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch, mener at mobilbransjen står foran en stor utfordring.

– Mange har lav tillit til at mobiltelefonbransjen opptrer ryddig, og lar være å klage. Mistilliten blant de som ikke klager er svært høy. Vår undersøkelse viser at 75 prosent av de som reklamerer på telefonen likevel får medhold. Derfor er det påfallende at tilliten er så dårlig, sier Falch til Forbrukerportalen.no.

Mobiltelefonbrukere blir stadig yngre, og Falch mener at den nye generasjonen brukere er mer krevende forbrukere enn foreldregenerasjonen.

– Det er ingen grunn for bransjen til å lene seg bakover. Mye gjenstår før mobilbrukere blir fornøyde, sier hun.

Feilene oppstår innen to år

I 95 prosent av tilfellene hvor feil oppstår, er telefonen mindre enn to år gammel, ifølge Forbrukerrådet.

– Reklamasjonstiden på en mobiltelefon er fem år, men de aller fleste feil viser seg det første året. Dette understreker at femårsfristen ikke er av praktisk betydning i de fleste tilfeller sier regiondirektør i Forbrukerrådet Helene Falch.

Her kan du lese Forbrukerrådets undersøkelse.