VW Polo Bluemotion (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Polo Bluemotion (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Nå kjører vi den nye miljøvinneren

Dette blir Norges reneste bil. Her er første testrapport fra Tyskland.

I april/mars er den på plass i Norge: VW Polo BlueMotion blir den mest miljøvennlige nybilen du kan kjøpe med Co2-utslipp på rekordlave 87 gram per kilometer. Og prisen ser ut til å bli hyggelig - 199 000 kroner. Akkurat nå er Brooms Fred Magne Skillebæk i Tyskland og prøvekjører. Vi tar en telefon for å lodde stemningen:

- Hei Fred Magne, hvor miljøvennlig føler du deg i dag?

- He he, på en skala fra èn til ti vil jeg faktisk si en tier! Vi har forsøkt oss på litt real sparekjøring og Poloen holder det den lover. Ja, faktisk enda mer. Ifølge de offisielle tallene skal den bruke 0.33 liter diesel på mila. Vi kom oss ned på 0,31 liter og fortsatt tror jeg det er potensiale for å komme enda litt lavere.

Går sport i det

- Da snakker vi ekstrem sparekjøring, eller?

- Nei, egentlig ikke. Men det er litt spesielt å kjøre biler som dette. Jeg merker på meg selv at jeg slutter å se så mye på speedometeret, og følger heller med forbruksmåleren.

- Det går kjapt litt sport i det. Og det er slett ikke kjedelig å drive økonomikjøring, forteller Fred Magne.

Vil du lese test av "vanlig" Polo? Klikk her:

- Høres nesten ut som du jobber i Bellonona nå! Kan du si litt mer om bilen?

Sparemotor

- Ja. Polo BlueMotion er utstyrt med en tresylindret 1,2-liters dieselmotor på 75 hk.

VW Polo BlueMotion
VW Polo BlueMotion

Den gjør 0-100 km/t på 13,6 sekunder og har en toppfart på 173 km/t. Mer enn bra nok til å klare å henge på resten av trafikken.

- Dette er en skikkelig sparemotor. Den har litt mer vibrasjoner enn vi er vant til og også litt annet lydbilde. Men det er absolutt ikke plagsomt. I tillegg har den stop/start-funksjon, den er lettet i vekta og den regenererer bremseenergi. VW har også lykkes med å få ned både luft- og rullemotstand.

Denne bilen slipper ut ett gram mer enn Poloen - les mer her:

Premiumfølelse

- Bare luftmotstanden i seg selv står for 20 prosent av reduksjonen i forbruk. Det er ganske små grep, men til sammen gir det effekt. Resulatet er en bil som både bruker lite og forurenser lite. Men de har klart det uten å kompromisse særlig mye.

VW Polo BlueMotion
VW Polo BlueMotion

- Jeg husker en tidligere Polo BlueMotion som virker veldig ribbet, blant annet uten delt bakseterygg. Hvordan er det nå?

- Absolutt ikke sånn. Nye Polo er blitt en veldig fin bil. Den er passe stor, materialvalget i interiøret føles veldig bra og jeg får litt premiumfølelse. Det er vi ikke så veldig bortskjemt med i denne klassen. Skal kjøre Golf BlueMotion senere i dag, jeg er litt spent på hvordan den overgangen vil være. Polo har jo på mange måte blitt til en mini-Golf etter hvert.

Svinemedaljonger

- Skjønner. Og ellers har du en fin tur?

- Absolutt! Vi er i Hannover. Og det er skikkelig fine høstfarger her.

- Vi fikk forresten svinemedaljonger til lunsj. Smakte helt utmerket, men jeg måtte jo tenke litt på vekta, både på meg og bilen. Så jeg forsynte meg forsiktig, avslutter vår utsendte på Polo-lansering.

På jakt etter nybil? Du får full oversikt i Brooms nybilguide:

VW Polo BlueMotion
VW Polo BlueMotion