NETCOMTINA
NETCOMTINA

– Umulig å snakke med de

– Vi behandlet henne som en kasteball, innrømmer NetCom. Nå legger de seg flate og gir Tina en telefon som virker.


Tina Storbakk fra Bjerkvik hadde gledet seg til endelig å få pakket vekk den gamle Sony Ericsson telefonen hennes da hun i sommer kjøpte en splitter ny HTC Magic gjennom netcom.no.

Men telefonen virket ikke som den skulle, og siden i sommer har touchtelefonen blitt sendt fram og tilbake mellom henne og Netcoms salgs- og servicepartner, Moobi, uten at noe har skjedd.

– Hele greia er kjempeslitsom og jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta så lang tid. Det har vært helt umulig å snakke med de, sier Tina til tv2hjelperdeg.no.

Se også: Test av touchtelefoner

Fire ganger på reparasjon

Da den gamle telefonen lå for døden med dekning- og høyttalerproblemer, bestemte Tina seg for at tiden var moden for en ny telefon. Valget sto mellom flere modeller, men etter råd fra blant annet NetCom selv, falt valget på HTC Magic.

– Jeg ville ha en touchtelefon, og HTC hadde jo fått gode omtaler flere steder. Da jeg snakket med NetCom sa de også at dette var en veldig bra telefon, sier Tina.

Den 24. juni kjøpte hun telefonen og alt virket som det skulle. Men drøye to uker senere måtte hun igjen finne fram den gamle telefonen.

– Jeg merket fort at det var noe feil med HTC-telefonen. Telefonen hengte seg, klarte ikke koble til nettet og tidspunktet på mottatte SMS var helt feil, noe som lagde et kjemperot i meldingssystemet, sier Tina.

Hun kontaktet derfor NetCom for å få den reparert, men mobiloperatøren henviste henne videre til Moobi, som ba henne sende den inn. Tre uker senere får hun den tilbake, men opplevde da at ingen av feilene var blitt rettet opp.

Moobi mente hardnakket at det ikke var noe feil med Tinas telefon.

Totalt sendte hun inn telefonen fire ganger uten at telefonen ble bedre, men Moobi mente at siden de ikke fant noen feil på telefonen, så kunne hun ikke heve kjøpet, slik hun har krav på ifølge forbrukerkjøpsloven.

– Jeg er så fortvilet og lei av hele saken at det er like før jeg gir opp. Jeg syns det er ille at de kan holde på på denne måten, sier Tina som har betalt 200 kroner i måneden for telefonen hun ikke har hatt noen glede av, og som hun ikke får pengene tilbake for.

NetCom har ansvaret

Tina er langt fra den eneste som føler seg dårlig behandlet av NetCom og Moobi. Så sent som i mai hadde TV 2 hjelper deg et større innslag om Moobi og NetCom.

SE SAKEN HER

Hun mener det er frustrerende at selgeren hennes, NetCom, ikke har ordnet opp i saken, og bare henvist henne videre.

– Det er ikke et ukjent problem at selgeren skyver ansvaret bakover, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch, til TV 2 hjelper deg.

– Selgeren har her et selvstendig ansvar. Når telefonen har feil grunnet dårlig kvalitet, er det NetCom som har ansvaret, poengterer regionsdirektøren.

. . . og legger seg flat

Siden i sommer har Tina kjempet mot mobiloperatøren og deres salgs- og servicepartner uten at noe har skjedd. I mellomtiden har hun måtte bruke den gamle telefonen som sliter med dårlig lyd og dekning.

Til slutt fikk hun nok av saken og kontaktet TV 2 hjelper deg.

– Først og fremst er dette beklagelig. Kundene våre skal ikke være kasteballer mellom oss og Moobi, og her skulle det helt klart ha kommet en løsning tidligere, sier kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus.

Grunnen til at Tina har blitt kastet rundt i systemet, er at, for selv om det er NetCom som er selgeren, er det Moobi som sitter på den tekniske kompetansen i slike saker.

– Det er vårt ansvar når slikt skjer, det er vi som har solgt telefonen til kunden. Moobi er vår samarbeidspartner, og det er der kompetansen ligger, sier han og legger til at denne saken er et godt eksempel på hvordan de kan bedre kundeservicen.

– Vi vil selvsagt ha færrest mulig misfornøyde kunder, og vi vet vi kan bli bedre, sier Vederhus og garanterer at saken nå skal løse seg, og at Tina kommer til å bli kontaktet i løpet av kort til vil bli kontaktet og kompensert for telefonen.

– Hun vil også få en ny telefon, sier han til TV 2 hjelper deg.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20:30.