bestikk
bestikk

Prissjokk på bestikk – gikk opp 40 prosent

Bestikket kostet 299 kroner. Men da hun hentet pakken på Posten var prisen plutselig 495 kroner. -Jeg føler meg lurt, sier kvinnen.

Da damen fra Trondheim trappet opp på Posten for å hente ut pakken, så var pakken plutselig blitt 40 prosent dyrere.

Hun hadde bestilt et 48 delers bestikksett via nettsiden nettpris. eu som International Trade Service AS driver.

-Jeg skjønner ikke hvordan utsalgsprisen kan oppgis å være 299 kroner, for så å ende opp på 495 kroner når jeg skal hente den på posten, sier kvinnen til TV2 hjelper deg.

Dermed har hun i tillegg til utsalgsprisen betalt 196 kroner for fraktkostnader.

– Jeg føler meg lurt

International Trade Service AS markedsfører bestikksettet som det mest populære de har. For damen fra Trondheim kom prisstigningen som et lite sjokk selv om det handler om småpenger. Pakken veide i overkant av 1,3 kg.

-Jeg føler meg lurt, men jeg vet ikke hvem som er skyld i dette, firmaet eller posten. Samtidig kan ikke firmaet forklare meg hvorfor det koster så mye å sende pakken, sier hun.

Men Posten mener fraktkostnadene er korrekt.

Informasjonssjef Jørn Michalsen i Posten, forklarer at dersom en privatperson skulle sendt dette som smartpost, så ville prisen ha blitt 120 kroner for pakken, samt 69 kroner for oppkrav. Dermed ville prisen endt på 189 kroner i fraktkostnader i et slikt tilfelle.

Han har i tillegg testet ut nettstedet og mener at det kommer klart fram, før bestillingen bekreftes, at frakt vil bli på 196 kroner.

-Derfor synes jeg at hun ikke har noen grunn til å føle seg lurt av verken Posten eller dette internettfirmaet. Våre priser er basert på hva pakken veier og tar ikke utgangspunkt i prisen på en vare, sier Michalsen til TV2 hjelper deg.

-Postens satser er lik for alle, og det er noe alle må forholde seg til, sier kontorsjef ved International Trade Service AS.

Han synes det er trist at kunden føler seg lurt.

-Det er beklagelig at vår kunde føler seg lurt. Vi ønsker at våre kunder skal føle at de har gjort en god handel hos oss, sier han til TV2 hjelper deg.

Også nettbutikken viser til at fraktpriser ikke tar hensyn til varens verdi.

Posten ser en økning i forhold til netthandel der kunder mottar pakker via post. I 2002 gikk det 25 millioner pakker av gårde, mens det i 2008 ble sendt 35 millioner pakker.

-Dersom nettbutikken hadde valgt en annen betalingsløsning enn oppkrav, så ville prisen blitt ca 120 kroner, sier informasjonsdirektøren i Posten.

Nettbutikken kunne for eksempel sendt en faktura.

– 9 av 10 handler på nett

-Svært mye av denne økningen kommer av økt netthandel. Vi har i år merket en liten nedgang som følge av finanskrisen, men regner med at det er midlertidig, sier informasjonsdirektør Jørn Michaelsen til TV2 hjelper deg.

Ifølge avisen Nordlys har 9 av 10 nordmenn handlet på internett det siste året.

Det viser en undersøkelse som MPX Monitor har gjort. Dette er den største undersøkelsen om nordmenns forbruksvaner på nett som noen gang er gjennomført.

Kunden stoler derimot ikke lenger på fraktprisene for å bestille varer over nett. Hun reagerer også på noe annet.

-På en merknad fra firmaet står det at det vil koste 400 kroner å sende tilbake pakken om jeg hadde valgt det. Jeg synes dette er litt på kanten til hva som burde være lov, sier hun.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20:30