slanking (Foto: TV 2 hjelper deg)
slanking (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Det er tull alt sammen

Ernæringsprofessor slakter vidunderslankemidler. – Reinspikka bløff.

Det finnes nemlig ingen mirakelkurer eller snarveier, til tross for at vi i utallige reklamer blir lovet et nytt og lettere liv i løpet av få uker.

Slankeproduktene er oftest verken klinisk dokumentert eller har noen effekt, fastslår professor i ernæring Christian Drevon i Forbruker-rapporten.

Se ogå: Slankepille ga økt vekt

Se også:TV 2 hjelper deg avslører Nuforms reklameløgner

Les også: - Du blir lurt!

Les også: Internasjonal helsesvindel med kontor i Norge

Les også: Hadde ereksjon i et døgn

-Tull alt sammen

– Det er bare tøv. Faktum er at medikamenter som til og med er godkjent for bruk under optimale omstendigheter, og fås på resept beregnet på de med stor fedme, har liten effekt, maks 5–10 prosent, sier Drevon.

Han mener det er et problem at stadig flere produsenter lanserer tvilsomme slankemidler.

– Reinspikka bløff. Massereklamen av slankemidler er et typisk eksempel på moderne mediekommunikasjon med det resultat at mennesker som er lett påvirkelige med liten innsikt og minimal forståelse av mat, helse og kropp, hopper på det ene etter det andre trikset med feite oppskrifter, sier Drevon.

I tillegg til å hevde at det er tull alt sammen, mener Drevon at en del preparater kan være livsfarlige.

– Preparater fra blant annet planter, kan klart ha bivirkninger. Helseprodukter som ikke har noe med helse å gjøre, kan i verste fall føre til dødsfall. Virker det så bi-virker det også.

Lovlig reklame

Spesialist i medie- og markedsjus og partner i advokatfirmaet DLA Piper Cecilie Haavik, hevder reklamene følger loven.

– Med mindre de kategoriseres som legemidler, er det tillatt å markedsføre slankemidler på linje med andre lovlige salgsprodukter. Men markedsføringen må ikke være uriktig eller villedende, verken i form av forventede resultater etter bruk, eller hvilke tester som er utført når det gjelder produktet, sier hun til Forbruker-rapporten.

På spørsmål om det ikke både er uriktig, villedende og på grensen til å kategorisere produktene som legemidler ved å bruke uttrykk som klinisk dokumentert og ”revolusjonerende forskning”, svarer Haavik følgende:

– Det kommer an på om det faktisk foreligger kliniske undersøkelser som dokumenterer positiv virkning, og om det ligger forskning til grunn for produktet som viser gjennombrudd på området. Hvorvidt noe skal kategoriseres som legemidler, avgjøres utelukkende av legemiddelforskriften og Statens legemiddelverks tolkning av bestemmelsen, sier Haavik.

Kan være vanndrivende?

I Legemiddelverket er de skeptiske.

– Det er et usedvanlig grumsete felt. Annonsørene kommer med alle mulige påstander. Når vi begynner å sjekke ut, er det ofte bare lureri. Og etterlyser vi forskning, er det ikke foretatt noe i det hele tatt. En del av det du kjøper på internett, kan også inneholde legemidler som rett og slett kan være skadelige og farlige. En forklaring på store vekttap over kort tid er vanntap, og vi har lurt på om noen produkter kan inneholde vanndrivende stoffer. Påstandene om kiloene som raser av, er i de fleste tilfeller usant, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen til Forbruker-rapporten.

Må dokumentere påstandene

Ifølge den nye markedsføringsloven som trådte i kraft 1. juni, skal påstander i markedsføring i form av egenskaper og virkning, kunne dokumenteres. Det betyr at annonsørene må ha dokumentasjonen klar idet markedsføringen trer i kraft.

– Den nye loven er ikke nødvendigvis strengere enn den gamle. De samme krav om korrekt og ikke-villedende reklame gjaldt tidligere også. Men dokumentasjonsplikten innen 48 timer og retten til selv å ilegge gebyrer, vil føre til mer effektiv oppfølging av loven fra Forbrukerombudet, sier Haavik.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30