Renault Megane CC 2010 001 (Foto: Scoopy)
Renault Megane CC 2010 001 (Foto: Scoopy)

Ny helårscabriolet fra Renault

Kommer til neste år - og prisen blir hyggelig.

Renault er i full gang med å rulle ut nye utgaver av mellomklassebilen Megane. Ståltak-cabrioleten Megane CC er litt senere ute enn resten av familien, men til neste år er det klart for denne også.

Disse data-illustrasjonene viser hvordan den blir seende ut. Den nye, karakteristiske Renault-fronten er på plass, i kombinasjon med langt mykere linjer enn på dagens utgave.

Komfortabel cruising

Noen spesielt sporty bil blir dette ikke - her er det mer fokus på runde og harmoniske linjer.

Les mer om Megane-familien i Brooms nybilguide - klikk her:

Det gjenspeiler seg også i kjøreegenskapene. Megane CC er ikke bilen du driver aggressiv svingkjøring med. Her handler det mer om komfortabel cruising, gjerne med taket nede.

Under tak

Som vanlig for denne biltypen, er frontruta trukket langt bakover. Dermed sitter du nesten "under tak", selv med taket nede.

Kjedelig, mener noen - mens andre setter pris på å sitte mest mulig skjermet fra vær og vind. Taket er selvfølgelig elektrisk og folder seg sammen bak baksetene når det ikke er i bruk. Det betyr stor bagasjeplass med taket på - og tilsvarende lite når det er nedfelt.

Mer eksklusiv ståltakcab? Da skal se nærmere på denne:

Konkurrere på pris

Det begynner etter hvert å bli svært trangt i denne klassen. Stadig flere bilprodusenter har ståltak-cabriolet i sortimentet sitt.

Peugeot 308 CC er den argeste konkurrenten - sammen med biler som VW Eos og Ford Focus CC. Renault har ikke noen særlig premium-faktor å selge bil på. Dermed er de avhengig av å konkurrere på pris og bør være rimeligere enn de fleste rivalene.

Jan Erik har kjørt 308 CC i Dubrovnik - se videoen her:

Renault-Megane-CC-2010-002 (Foto: Scoopy)
Renault-Megane-CC-2010-002 (Foto: Scoopy)