Alt_oppslag_sukker (Foto: Henrik V. Ebne)
Alt_oppslag_sukker (Foto: Henrik V. Ebne)

Sukkersjokk i «sunne matvarer»

Selv «sunne matvarer» kan inneholde mye helseskadelig sukker. Les hvordan du styrer unna sukkerbombene.

Matindustrien vet at vi forbrukere liker sukker og søtsmak, og nettopp derfor tilsettes det meste ulike sukkertyper, skriver Forbrukerrapporten.

Se også: Test av billigmat

Kjøtt tilsatt sukker

På pakken med skinkepålegg står det «inneholder druesukker», mens de billige kyllingfiletene fra Svinesund er sprøytet med sukker- og saltlake.

Også matvarer som oppfattes som ekstra sunne tilsettes ofte mye sukker. Visste du for eksempel at leverpostei, bacon, kaviar og makrellfilet inneholder sukker?

Eller at drikkeyoghurt og frokostblandinger er skikkelig sukkerbomber?

Selv prim og brunost er nesten like søt som sjokolade.

Ikke gi etter for søtsuget

Men hvorfor tilsettes det sukker til de fleste matvarer? Sukker- og kostholdsekspert dr. Fedon A. Lindberg har skrevet bok om hvordan man unngår sukkerfellene.

– Sukker og søtsmak er noe matindustrien vet at forbrukerne liker. Dette er mat som gir mye energi. Før i tiden var problemet at det var lite mat tilgjengelig, og vi måtte slite for å få tak i den, forklarer Fedon A. Lindberg.

Når vi nå kan gi etter for søtsuget og velge alt av søte fristelser i butikken uten å forbrenne en kalori på matjakt, kan det fort gå galt.

-Reduser karbohydrater

– De som er arvelig disponert for overvekt, diabetes 2 og hjertesykdom, eller som har utviklet sykdommene allerede, de som er lite fysisk aktive i hverdagen, sover dårlig og stresser mye, bør være forsiktig med å ha et stort karbohydratinntak, sier dr. Lindberg som mener at anbefalt kosthold i Norge inneholder altfor mye karbohydrater.

Norske myndigheter anbefaler mye brød, andre kornprodukter og poteter, men dr. Lindberg mener at vi kan redusere forbruket av matvarer som inneholder mye karbohydrater.

– Det vil være fornuftig å spise rundt 80 – 150 gram karbohydrat per dag, i stedet for de 300+ gram som myndighetene anbefaler til alle, og heller øke inntaket av fett og protein. Det er viktig at karbohydratkildene er fiberrike og næringsrike, altså naturlig mat, sier Lindberg.

Sukker feter mer enn fett

Myndighetene har i flere tiår advart oss mot å spise fett, men dr. Lindberg mener at sukkerholdig mat feter mer.

– Sukker og stivelse feter mest, fordi disse øker blodsukkeret og insulin. Det øker fettlagringen og hemmer fettforbrenningen. Til tross for at fett gir 9 Kcal/g og karbohydrat 4 Kcal/g, vil et like stort overskudd av kalorier fra sukker/stivelse fete mer enn fett. Verst er kombinasjonen. Fett feter ikke automatisk slik mange tror, hvis man samtidig begrenser karbohydratinntaket, sier dr. Lindberg.

– Tvert imot fører det til mindre fettlagring, høyere fettforbrenning, mer stabilt blodsukker, lavt insulin og større metthet og mindre matlyst, sier dr. Lindberg som anbefaler omlegging av kostholdet.

Trenger ikke sukker

For å unngå fedme og holde oss friske bør vi holde oss til mat som kroppene våre har vært vant med i alle år.

– Kosten vi har tilpasset oss evolusjonært er fisk, sjømat, fjærkre, egg, nøtter, frø, røtter, frukt og grønnsaker, sier dr. Lindberg. Dette er mat som gir liten blodsukkerbelastning, det vil si lav glykemisk indeks (GI).

Sukker trenger vi ikke i det hele tatt, sier dr. Lindberg som anbefaler mat med lav GI som hovednæring.

– Spis virkelig variert. Spis mest mulig ubearbeidet, naturlig mat. Les innholdsdeklarasjonen. Unngå matvarer der sukker er blant de tre første ingrediensene, råder dr. Lindberg.

Hvetemel og bearbeidet stivelse, for eksempel fint brød, kaker, kjeks og mange frokostblandinger, påvirker også blodsukkeret omtrent som sukker.

Gå inn på glycemicindex.com for å finne sunne alternativer.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30