Corvette (Foto: Specter Werkes)
Corvette (Foto: Specter Werkes)

Heftige ombygginger

SEMA er verdens største styling- og tuningmesse. Her er fem av årets høydepunkter.

SEMA holdes i Las Vegas (hvor ellers?) fra 3. til 5. november. Vi har plukket ut fem favoritter blant bilene du finner på messa i år.

Chevrolet Camaro

Chevrolet-Camaro (Foto: Drop Top)
Chevrolet-Camaro (Foto: Drop Top)

Hvert år er det noen biler som blir stjerner av SEMA. Styling- og tuningfirmaene elsker å ta for seg det nyeste og tøffeste amerikanske stålet. I år er det Chevrolet Camaro som står for tur.

Foreløpig kommer den kun med fast tak, men det har Drop Top Customs i USA gjort noe med. De kommer til å vise en toppløs versjon, og ombyggingen koster 18 000 dollar.

Jeep Wrangler Rubicon

Lower-forty (Foto: Pressebilde)
Lower-forty (Foto: Pressebilde)

Dette er ikke det eneste konseptet som Chrysler-gruppen tar med seg til SEMA, men det er definitivt det sykeste.

For selv om det kanskje ikke er så lett å se på bildet, er disse hjulene hele 40 tommer. Om du skulle lure, kan vi bekrefte at det er helt vanvittig stort. Utrolig nok er det ikke gjort stort med understellet. Forandringene er gjort med karosseriet, og navnet på konseptet er "Lower forty".

Les mer om Jeep i Brooms bruktbilguide.

Chevrolet Camaro

Chevrolet-Camaro-gammel (Foto: SEMA)
Chevrolet-Camaro-gammel (Foto: SEMA)

I tillegg til nye biler kommer det mange klassikere. Her har du 1968-modell Chevrolet Camaro fra Air Ride Technologies. Den ble også vist i fjor, men er definitivt verdt et gjensyn.

På utsiden kan den se ganske original ut, men under skallet skjuler det seg en ny 6-liters V8er med 655 hestekrefter. For å stoppe herligheten har den fått oppgraderte bremser.

Alf fra Bodø har en helrå Cuda. Klikk her for å se den.

Subaru 360 van

Subaru
Subaru

De fleste bilmerkene er på plass med egne stands. Subaru har med seg showets garantert søteste bil. Dette er en Subaru 360 kassevogn fra 1969, fullt restaurert for anledningen.

Tallene i navnet står for motorvolumet, så dette er langt fra noen rakett. Ved 5 500 o/min har den hele 25 hestekrefter. Når den står der mellom en blodtrimma Subaru Impreza WRX og masse amerikanske muskelbiler, beviser den at du ikke trenger stor motor for å være tøff.

Chevrolet Corvette

GTR02LR
GTR02LR

For de fleste er en original Chevrolet Corvette rask nok, men ikke på SEMA. Corvette GTR har ikke bare styling fra Specter Werkes. Den har også fått en twin-turbo fra Ligenfelter som gir motoren 800 hestekrefter og et dreiemoment som er nok til å gjøre en lastebil flau. For å stoppe fartsmonsteret har den heldigvis fått oppgraderte bremser.

Karbonfiber er brukt på store deler av bilen, til og med hjulene er laget i det lette materialet. Her står prestasjonene i forhold til ytelsene, og det liker vi.

Hennesey har bygget en ekstrem versjon av Corvette ZR1. Les mer om den her.