poison_680 (Foto: TV 2)
poison_680 (Foto: TV 2)

– Forstår ikke hvorfor tankbilen ikke gikk i luften

Tankbilsjåfør Odd Steinar Harkestad pumpet svært brennbar væske da tankene til Vest Tank plutselig gikk i luften.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Slangene mine brant. Jeg regnet med at flammene ville bli sugd inn i bilen. Fortsatt kan jeg ikke forstå hvorfor ikke tankene brant opp, sier Harkestad.

27-åringen husker godt maidagen for to år siden da han dro til Sogn for å hente brannfarlig væske. Han er vant til å håndtere brannfarlige væsker, men den dagen luktet det intenst og spesielt.

– Jeg ble fortalt at det var nafta, men det luktet ikke slik, sier Harkestad.

Han startet pumpene på tankbilen. Plutselig ble alt helt vilt.

– Alt ristet. Det vibrerte voldsomt. Så reiste tanken seg. Det så ut som en romferje som var i ferd med å ta av.

Harkestad og de andre kom seg i sikkerhet. Like etterpå landet en 20 meter lang rørgate over tankbilen hans.

Klarer seg bra

Tankene inneholdt store mengder «coker gasoline.» Dette beskrives som et sterkt svovelholdig, bensinliknende stoff basert på rester etter raffinering av olje.

I følge Økokrim, hadde ikke Vest Tank lov til å ta imot, behandle eller oppbevare dette stoffet. Svart røyk og sterk kjemisk lukt spredte seg i området. De neste årene rapporteres det om ulike plager.

Harkestad innrømmer at han skvetter lettere av lyder - særlig smell. Tilbud om psykologhjelp har han takket nei til. Dagene på jobb går greit.

Over 400 personer er undersøkt etter ulykken. 37 personer forteller om ubehag og stressreaksjoner.

– Eksplosjonen er en svær, livstruende erfaring for dem som var nær, fastslår avdelingsdirektør Tor B. Aasen ved Yrkesmedisinsk avdeling i Helse Bergen.

Her kan du lese den første helserapporten etter ulykken

– Straffet småskurkene

Kurt Oddekalv var den første som anmeldte Vest Tank etter ulykken. Han mener tiltalen mot Vest Tanks eier, daglige leder og en innleid kjemisk konsulent er en milepæl i Norge.

– Vi får straffet de norske småskurkene, og så får vi fortalt avfallsindustrien en ting: Dette er ikke akseptabelt i Norge.

Store deler av det omstridte avfallet ble levert av det internasjonale traderselskapet Trafigura. Oddekalv regner ikke med at det er mulig å ansvarliggjøre selskapet.

Trafigura er bedt om å vitne i straffesaken. I følge førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland i Økokrim er selskapet siktet for ikke å ha meldt fra om leveransene til norske myndigheter. Dette forholdet er fortsatt under etterforskning.