Christian Steen (t.h.) og Daniel Berg Hestad (Foto: mfk.no/)
Christian Steen (t.h.) og Daniel Berg Hestad (Foto: mfk.no/)
skjerf (Foto: mfk.no/)
skjerf (Foto: mfk.no/)

4000 Molde-skjerf med skrivefeil

Orddelingssyken rammer Molde-leiren.

Ålesund/Molde (TV2 Sporten): «CUP FINALE» lyser det fra de 4000 skjerfene som Molde-fansen nylig har fått fra utstyrsleverandøren Umbro.

- Det har nok dessverre sneket seg inn en feil, ja. Jeg har allerede hatt lærere på tråden som har påpekt skrivefeilen, sier markedssjef i Molde, Jan Arild Byttingsvik til TV 2 Sporten.

- Er det litt pinlig? 

- Nei, vi velger å se humoristisk på det. Vi oppdaget ikke feilen da vi hadde produktet til gjennomsyn før trykking, så vi kan ikke laste produsenten. Men de kunne kanskje ha gjort oss oppmerksom på det, sier han.   

Farsott
Skrivefeilen får språkfolk til å vri seg.  

1.-amanuensis ved Høgskolen i Volda, Bernt Øyvind Thorvaldsen, sier regelen er klinkende klar. 

- Det heter «Cupfinale» både på nynorsk og bokmål. Både «cup finale» og «cup-finale» ville fått rød strek i en norskstil.

Han mener det er grunn til å slå ned på orddelingssyken som sprer seg som en farsott i det norske språket.

- Det er nok påvirkningen fra det engelske språket som er årsaken til at mange tror det skal være slik her i landet også, sier han.

skjerf (Foto: mfk.no/)
skjerf (Foto: mfk.no/)

- Horribelt
For Moldes supporterklubb Tornekrattet svir det ekstra at finalemotstander Aalesund har orden på rettskrivningen på sine oransje skjerf.

- Både vi og Aalesund får utstyr fra samme produsent og fikk levert supportereffektene samtidig. Det er horribelt at vi har en skrivefeil på vårt skjerf. Det burde produsenten ha oppdaget, sier leder i Tornekrattet, Eva Britt Mauseth.

Men skrivefeilen har ikke lagt en demper på kjøpelysten blant supporterne.  

- Nei, skjerfene går unna. Vi solgte 1000 skjerf bare i går og vi regner med at alle de 4000 skjerfene til 150 kroner per stykk blir utsolgt i løpet av kort tid.

- Vi får satse på at skrivefeilen gjør at skjerfene blir ekstra mye verdt som samlerobjekt om noen år, sier Mauseth. 

Høy puls
På Color Line stadion smiler de bredt når de får høre om flausen hos naborival Molde.

- Denne feilen tror jeg ikke kunne skjedd her. Vi ville vært idioter hvis vi ikke leste korrektur på et produkt som skal trykkes opp og selges til supporterne, sier markedssjef i AaFK, Kjell Slinning.

- Men når det er sagt så hadde vi svært høy puls etter at vi hørte om tabben i Molde og skulle pakke ut våre egne produkter i går kveld. Heldigvis var alt som det skulle, sier Slinning.