vita2 (Foto: Scanpix)
vita2 (Foto: Scanpix)

Immunforsvar på topp?

Mange tyr til kosttilskudd for å stå litt bedre rustet når vinteren og virusene kommer.

Er det ikke nok det vi får gjennom maten? Er det virkelig nødvendig å kjøpe vitaminer og mineraler og antioksidanter og fiskefett og alt det der, for dyre dommer, hver eneste høst?

Dette og flere spørsmål skal vi få svar på når vi fokuserer på riktig sammensetning av mat og tilskudd for den enkelte.

Nettprat

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh stilte til nettprat. Les svarene nederst i artikkelen!

Om Lise von Krogh

Lise er eier av von Krogh Ernæring. Hun driver Nutricom sammen med klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius

Hun er ansvarlig faglærer for (ernæringsstudier) ved Atlantis Medisinske Høgskole.

I tillegg er hun spesialrådgiver for Gambit Hill & Knowlton og kostholdsekspert i Shape-up.

Vitaminer og kosttilskudd (kilde apotek 1)

Vitamin A (retinol) er et fettløselig vitamin som er viktig for synet, huden, slimhinner, fosterutvikling, vekst og immunsystemet. Mangel på vitamin A forekommer sjelden i Norge, fordi vanlig kosthold med gulrøtter, fet fisk, grønne grønnsaker og lever dekker behovet. Gravide bør være oppmerksomme på at de verken skal ha for mye eller for lite av dette vitaminet.

Vitamin B9 - folat - folsyre.
Folat (folsyre, vitamin B9) er ett av de 8 vannløselige B-vitaminene. Folat har stor betydning for at cellene skal dele seg på normal måte. For å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt), anbefaler norske myndigheter ekstra tilskudd av folat til alle som planlegger graviditet og amming. Folatmangel kan medføre blodmangel. Folat finnes mest i grønne grønnsaker.

Vitamin C (askorbinsyre) er en viktig antioksidant. Vitamin C bidrar til oppbygging og vedlikehold av bindevevet i kroppen. Et vanlig, variert kosthold med mye frukt, grønnsaker og poteter vil som regel dekke behovet. Nye studier tyder på at de som røyker har økt behov for vitamin C.

Vitamin D (kalsiferol) er et fettløselig vitamin. En viktig funksjon for vitamin D er å sikre nok opptak av kalsium fra tarmen. Tilstrekkelig med vitamin D helt fra barndommen av har betydning for å kunne unngå beinskjørhet i eldre år. Kroppen lager selv vitamin D når du er ute i solen. Vitamin D finnes i fet fisk, fiskerogn og lever. Viktig å huske at frukt og grønnsaker ikke inneholder vitamin D.

Vitamin E (tokoferoler) er et fettløselig vitamin som finnes i matoljer, kornprodukter, nøtter og avocado. Vitamin E er en viktig antioksidant som beskytter cellemembranen mot frie oksygenradikaler.

Vitamin K (kinon) er et fettløselig vitamin som er nødvendig for at blodet skal koagulere (levre seg). Naturlige bakterier i tarmen danner vitamin K. Nyere forskning har vist at vitamin K også er viktig for å bygge opp skjelettet. Gode kilder er grønnsaker.

Les mer om vitaminer og kosttilskudd fra apotek 1 her!