Test: Astra - Opels viktigste bil

FØRSTEINNTRYKK: Akkurat nå kjører Broom nye Opel Astra i Tyskland. Les hva vi mener så langt:

PS Opel Astra ovenfra
PS Opel Astra ovenfra

Brooms Fred Magne Skillebæk er på plass i Tyskland og har akkurat rukket å tilbakelegge de første milene i nye Opel Astra. Her er førsteinntrykket hans:

- Dette er en utrolig viktig bil for Opel. De lykkes med overgangen fra Vectra til Insignia. Nå er det utrolig viktig for dem at de også treffer med Astra. Og det er tydelig at de har lagt seg skikkelig i selen.

- Jeg er litt skuffet over designet, som ikke er veldig spennende. Men innvendig har det virkelig skjedd mye, forteller Fred Magne.

Gamle synder

- På hvilken måte?

- Finish og materialkvalitet har blitt langt bedre. Jeg kjenner også igjen linjer fra Insignia. Det er selvfølgelig helt naturlig at dette nå går igjen i Astra.

PS-Opel-Astra-koppholder
PS-Opel-Astra-koppholder

Opel har lagt gamle synder bak seg. En liten detalje: De som har klaget over manglende koppholdere har fått svar. Disse er nå på plass!

- Opel har også jobbet mye med lyssetting innvendig. Her er det rødt lys nærmest overalt inne i bilen.

Noen vil sikkert synes det blir for mye av det gode, men det er i alle fall gjennomført, sier Fred Magne.

Insignia er en stor sukess for Opel - les testen her:

Morsommere å kjøre

- Hvilke utgaver har du kjørt så langt?

- Foreløpig har jeg bare fått testet 1,6 bensin på 180 hk. Den går kjempebra, men blir nok neppe noen salgsvinner i Norge. Denne bilen er utstyrt med Opel adaptive chassis. Vi har tre innstillinger og det gjør at du kan innstille oppsettet på bilen helt etter hva du ønsker.

Les mer om dagens Astra som bruktbil - klikk her:

- Astra har helt klart blitt morsommere å kjøre. Fin og presis styring og her er den nå en av de beste i klassen. Setene er også veldig bra, med justering i alle bauger og kanter. Og så har Opel gjort en solid jobb med støydempingen. Her går det stille for seg.

Skjeler til Golf

- Det er ingen hemmelighet at VW Golf er den store målestokken. Og i forhold til Golfen føles Astra nå litt yngre og sprekere. Golf er kanskje mer komfortabel - men Astra er morsommere å kjøre. Ikke noe vi har sagt for mye om en Opel, det!

- Vet du noe om prisene?

- Nei, de er ikke klare ennå. Men igjen er Golf måletstokken. Opel kommer helt klart til å skjele til Golf-prislista, og de bør nok helst legge seg litt under når den kommer til Norge i januar.

Golf er bestselgeren i klassen - les testen her:

Tildekket Honda

- Ikke før?

- Nei, men den nye Astraen lanseres i Tyskland allerede i november, så hvis du er veldig gira på å sikre deg en før alle andre, kan du selvfølgelig importere den selv, sier Fred Magne som akkurat nå har ankommet Opels testbane i Dudenhafen utenfor Frankfurt.

- Og her fikk jeg se noe interessant! En tildekket Honda CR-Z, bilen som skal bli verdens første hybrid-coupe. Det var neppe meningen at noen journalister skulle få se den. Jeg vet ikke hva den gjør inne på Opels testanlegg, men vi kan jo spekulere i at det kanskje skyldes at Honda og GM samarbeider på hybrid-fronten? I alle fall - kult å få se en sånn bil her, sier Fred Magne.

Alle motorene

Vi takker for praten og sier auf wiedersehen. Fred Magne kommer tilbake med fyldigere rapport når han får kjørt mer bil!

PS: I tillegg til 1,6-literen på 180 hester som vi har kjørt så langt, kommer Astra med følgende bensinmotorer: 1,4-liter på 100 hk. 1,6-liter på 115 hk og 1,4 turbo på 140 hk. Diesel? Her handler det om 1,3-liter på 95 hk. 1,7 på 100 hk. 1,7 på 125 hk og helt på toppen: 2-liter på 160 hk.

PS-Opel-Astra-bakside-speed
PS-Opel-Astra-bakside-speed