BMW 1 serie M sport.
BMW 1 serie M sport.

BMWs garantibløff

Bilgiganten BMW Norge markedsfører bilene sine med to år kortere lakkgaranti enn det reklamasjonsretten gir kundene etter loven. – Villedende, mener Forbrukerombudet.

Nå reagerer Forbrukerombudet på praksisen og vil ha endret garantivilkårene.

På hjemmesidene til BMW Norge kan du med enkle tastetrykk pynte opp drømmebilen din med de kuleste fargene du finner. BMW Norge gir en tre års lakkgaranti mot fabrikasjonsfeil i lakken. Problemet er bare at kunden allerede har denne rettigheten etter forbrukerkjøpsloven i opptil fem år.

Les også: Test av vinterdekk

Les også: Unngå at hjulene faller av i fart

Les også: Taxinæringen får refs etter TV 2- innslag

Villedende

Forbrukerombudet liker ikke ordlyden i garantiteksten fordi vilkårene ikke gir bilkjøperen utvidede rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

- Forbrukeren har allerede en fem års reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil i lakken etter forbrukerkjøpsloven mener vi. Derfor blir garantien villedende, sier Tord Kopreitan hos Forbrukerombudet.

Klipper av to år

I verste fall mener Forbrukerombudet at garantien kan mistolkes av en uvitende kunde som at kunden bare har en tre års rett til å klage på fabrikasjonsfeil i lakken, og ikke fem års reklamasjonsrett slik forbrukerkjøpsloven i Norge gir.

- Dette kan også oppfattes som at det blir klippet av to år i reklamasjonsretten, sier Kopreitan til TV2 hjelper deg.

Garantivilkårene som BMW Norge har lagt ut på hjemmesidene ligger fortsatt ute, selv om Forbrukerombudet har påpekt garantiklusset i et brev til BMW.

Ikke godkjent av ombudet

BMW Norge hevder også i garantivilkårene at garantien er gjennomlest og godkjent av Forbrukerombudet. Noe som ikke stemmer, ifølge Forbrukerombudet. Dette reagerer Forbrukerrådet på.

- At BMW bruker Forbrukerombudet som garantist for deres egen garanti reagerer jeg på. At det i tillegg viser seg at det kan være feil med lakkgarantien, altså at garantien ikke tilbyr mer rettigheter en det man har etter loven, det er ikke bra, sier advokatfullmektig i Forbrukerrådet, Thomas Nortvedt.

Usikkert hvem som godkjente

Nortvedt holdt foredrag i sommer for bilgiganten BMW og påpekte forholdet.

- Ingen i BMW viste hvem i Forbrukerombudet som angivelig hadde lest og godkjent teksten, sier Nortvedt.

Da TV2 hjelper deg tar kontakt med salgssjef i BMW Norge, Øystein Sponheim, så har han ikke hørt om henvendelsen fra Forbrukerombudet.

- Dette må vi få sjekke opp. Vi forholder oss til Forbrukerkjøpsloven. Den er overordnet alt annet, sier Sponheim til TV2 hjelper deg.

Generelle garantiordninger

Om garantivilkårene sier han følgende;

- Vi opplyser om våre generelle garantiordninger som er gyldig i hele Europa, skriver Sponheim i en e-post til TV2 hjelper deg.

Sponheim kan ikke forklare hvorfor det står i BMWs garanti at garantivilkårene er ”lest og godkjent av Forbrukerombudet.” Salgssjefen i BMW viser til at direktør for ettermarked John Hansen må uttale seg om saken.

Uheldig formulering

Direktøren for ettermarked John Hansen mener at dette er en sak mellom BMW og Forbrukerombudet.

- Men det er svært uheldig om vi har formulert garantiteksten på denne måten. Vi har oversendt saken til vår advokat. I den grad teksten ikke er i tråd med norsk lov, så skal dette rettes, sier Hansen.

Hansen mener at en standard formulering i BMW sine garantivilkår fra fabrikken som gjelder for resten av verden, har blitt oversatt og satt på trykk i Norge.

- Det kan forklare hvordan dette har havnet på trykk, sier direktøren for ettermarked John Hansen.

Men BMW Norge hevder fremdeles at en ansatt i Forbrukerombudet i 2004 leste gjennom vilkårene og godkjente garantivilkårene.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl 20.30.