PS vinterdekk ill
PS vinterdekk ill

Unngå at hjulene faller av i fart

Forrige gang vi byttet dekk, mistet 23 biler hjulene i fart.

Da norske bilister byttet fra vinter- til sommerdekk tidligere i år, opplevde flere at hjulene falt av fordi hjulboltene var skrudd på feil.

– Skru til hjulboltene, oppfordrer NAF nå som vinterdekkene skal på.

Les også: Test av vinterdekk

Se også: Taxinæringen får refs etter TV 2 hjelper deg-innslag

Les også:- Vi har aldri sett en dårligere skiboks

Bruk riktig moment

I de tre nordligste fylkene er det lov å kjøre med piggdekk fra 15. oktober, og det samme gjelder for resten av landet fra 1. november. Men husk å skru dem på med riktig moment!

– Da sommerhjulene ble satt på i vår, måtte vi i løpet av en uke hjelpe 68 bilister der hjulboltene hadde løsnet. 23 av disse hadde mistet et hjul i fart, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Lufttrykk

I vinter gjorde NAF en test av lufttrykksmålerne på landets bensinstasjoner. Testen viste at kvaliteten på målerne ikke lenger er så varierende som før, og at du kan stole på resultatet.

– Vi oppfordrer alle til å sjekke lufttrykket jevnlig, faktisk minst en gang i måneden. Dette for å spare miljø og drivstoff. Men vi vet samtidig at det er når man skifter hjul at alle gjør det, sier Engebretsen.

Gode tips til hjulskiftere

NAF anbefaler at de som har muligheten til å skifte hjulene selv, gjør det. Her følger noen gode tips for å skifte hjul selv:

  • Bruk originaljekken og originalverktøyet til bilen, samtidig som du bruker instruksjonsboka som veileder.
  • Øvelse gjør mester: NAFs statistikk viser at punktering er en vanlig årsak for assistanse blant sine medlemmer. Mange klarer ikke å skifte hjulene selv, men øver man ved de to årlige hjulskiftene er både en selv og utstyret i bilen rustet til å skifte et punktert dekk i trafikkstresset.
  • Sjekk mønsterdybden i vinterdekkene. Minimumskravet er 3 mm, men NAF anbefaler minimum 5 mm.
  • Sjekk lufttrykket etter hjulbytte. Dette er viktig for sikkerhet, miljø og økonomi. Sjekker du lufttrykket med «øyemål», kan dette fort koste deg en sesong mindre levetid for dekket, samtidig som det øker risikoen for å miste veigrepet. Lufttrykket skal sjekkes når dekkene er kalde.
  • Vask sommerhjulene godt før lagring. Sjekk dekkene for skader og mønsterdybde.
  • Fjern steiner fra dekkmønsteret.
  • Sommerhjulene skal oppbevares hengende eller liggende, mørkt, tørt og kjølig.

– Mange verksteder og bensinstasjoner skrur hjulmutterne for hardt slik at man ikke får dem opp igjen med verktøyet i bilen. Dette kan bli en utfordring ved punktering. Derfor bør alle som ikke foretar hjulskift selv forlange en garanti på at de trekker til hjulbolter/-muttere med riktig moment, avslutter Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag klokken 20.30