Toyota Prius  er en populær hybridbil   men nå kalles 224.000 biler inn til kontroll av bremsesystemet.
Toyota Prius er en populær hybridbil men nå kalles 224.000 biler inn til kontroll av bremsesystemet.

Nå blir denne billigere

Her er avgiftsvinneren i det nye statsbudsjettet. Se hvor mye du sparer

Regjeringens nye statsbudsjett inneholder endring i bilavgiftene. Nå skal Co2-utslippet vektes høyere.

Det betyr at biler med høyt Co2-utslippet blir dyrere - mens mer miljøvennlige biler blir premiert. Biler med Co2-utslipp på under 120 gram får størst endring.

Går ned 7642 kroner

Aller best ut kommer bestselgeren Toyota Prius. Den får redusert engangsavgift på 7643 kroner hvis statsbudsjettet blir vedtatt. Og Toyota Norge har allerede gått ut og bekreftet at denne avgiftsreduksjonen skal komme kundene fullt ut til gode.

Les testen på Prius - klikk her:

Prius har Co2-utslipp på bare 89 gram/km. I dag starter rimeligste Prius på 271 400 kroner. Da i Comfort-utgave. Erkerival Honda Insight har for øvrig utslipp på 101 gram/km og får dermed en noe mindre reduksjon.

Små dieselmotorer

For øvrig er det biler med små dieselmotorer som går mest ned i pris. Blant dem er Mini Cooper, VW Polo og Golf, Volvo C30, S40 og V50, BMW 1-serie og 3-serie, Audi A3, Toyota Aygo og Yaris og Ford Fiesta/Focus - for å nevne noen.

Alle disse får redusert avgiften med pluss/minus 5000 kroner.

På jakt etter nybil? Sjekk oversikten i Brooms nybilguide - klikk her:

Ikke større inntekter

Bilimportørenes Landsforening (BIL) sier i en pressemelding at justeringen i bilavgiftene i store trekk følger bransjens forventinger.

- Totalt innebærer forslaget til nytt statsbudsjett at familiebiler med moderate motorer kan bli litt billigere. Småbiler med lave utslipp får også mindre avgift, mens de større bilene med store CO2 utslipp blir dyrere. Det er positivt at budsjettet er provenynøytralt.

- Det vil si at Staten ikke beregner seg større inntekter, men bruker avgiftsøkningen på de store bilene til å finansiere reduksjonen på de mindre. Hvis vi tar utgangspunkt i en motor med 100 gram CO2 utslipp og 65 kW så blir denne ca 7000 kroner billigere, sier direktør Erik Andresen i BIL.

Priskrig på SUV - les mer her: