visa
visa

Svindelforsøk mot Visa- og Mastercard-kunder

Ikke svar på denne mailen. Oppfordrer deg til å oppgi kredittinformasjon.

Svindelforsøk via e-mail har blitt en del av vårt nye, interaktive liv på nettet. I løpet av natta ble et nytt svindelforsøk sendt ut til norske mailmottakere.

Se også: Slik lurer de deg

Se også: Stor mobiltest - Samsung knuser iPhone

I en e-mail fra som tilsynelatende kommer fra Visa oppfordres kunder til å oppgi kontoinformasjonen og endre passordet sitt for å øke sin egen sikkerhet ved e-handel.

Teksten er, som vanlig, skrevet på dårlig norsk, noe som bør få varsellampene til å blinke.

– Vi sender aldri ut mail

Hvor mange som har mottatt mailen og hvem som står bak er ukjent, men pressekoordinator Trond C. Brekke i Visa Europe i Norge, understreker at mailen ikke kommer fra Visa.

– Visa vil aldri sende ut mail til kortholdere, sier Brekke til tv2hjelperdeg.no, og poengterer at mottakere ikke må oppgi kontoinformasjonen sin.

– Kunder blir aldri kontaktet av Visa direkte. Man blir i så fall kontaktet av banken som har utsendt kortet til deg. Det er banken som er kunden vår. Blir man kontaktet av Visa på mail kan du gå ut i fra at det er et svindelforsøk, sier Brekke.

Her er Visas tips for å unngå kortsvindel.

1. Handel i tradisjonelle butikker

  • Meld umiddelbart fra til kortutstederen ved tap av kort
  • Når du mottar et nytt kort eller et erstatningskort, må du lære PIN-koden utenat og ødelegge papiret den er skrevet på
  • Oppgi aldri PIN-koden til noen. Hvis du mistenker at noen kan ha fått tak i den, må du umiddelbart ta kontakt med kortutstederen
  • Skriv ned kontonumrene til kortene dine og telefonnumrene til kortutstederne som du må ringe ved tap av kort. Oppbevar opplysningene separat fra kortene både hjemme og i utlandet. Alternativt kan du ringe Visas døgnåpne nødnummer i det landet du ringer fra. Du finner en oversikt på nettstedet til Visa Europe, www.visaeurope.com
  • Hold øye med kortet når du gir det fra deg i butikker og restauranter, og kontroller alltid at informasjonen på kvitteringen er korrekt før du signerer den. Forsikre deg om at du får kortet tilbake
  • Hvis du skal ta ut penger i en minibank og noen bak deg opptrer mistenkelig eller prøver å distrahere deg, bør du gå til en annen minibank. De forsøker kanskje å få med seg hva PIN-koden din er, slik at de kan bruke den til svindel senere.
  • Du må aldri kaste eller gå fra kvitteringen når du bruker en minibank eller kjøper varer/tjenester – kortinformasjonen din kan finnes på kvitteringen. Ta vare på dem til du har kontrollert dem mot kontoutskriften, og kast dem deretter på en trygg måte
  • Kontroller alltid kontoutskriften, slik at du er sikker på at du kan gjøre rede for alle transaksjonene. Ta kontakt med kortutstederen hvis det finnes transaksjoner på kontoutskriften som du mener du ikke har foretatt.

Netthandel

  • Forsikre deg om at du kan returnere utilfredsstillende produkter, og sjekk om du kan få pengene tilbake eller om du vil få en såkalt kreditnota. Les retningslinjene for personvern og salgsbetingelsene, som bør omfatte informasjon om leveringsmetoder, fraktkostnader, hvilke valutaer de godtar, skatter og avgifter, retningslinjer for retur og refusjoner samt telefonnummer og postadresse (i tillegg til e-postadresse). Vær oppmerksom på at kjøp fra private kan innebære større risiko enn kjøp fra registrerte forretninger
  • Når du handler på Internett, må du forsikre deg om at sikkerhetsnivået på datamaskinen du bruker, er tilstrekkelig høyt, at det for eksempel har antivirusprogramvare og brannmur
  • Oppdater programvaren. Last ned problemløsingsprogrammer fra de relevante nettstedene regelmessig, og bruk dem for å sikre at operativsystemet, viktige programmer, antivirusprogrammer og brannmurer fungerer så bra som mulig
  • Oppgi aldri passordene dine til noen, og forsøk å endre dem ofte. Velg passord som det er vanskelig å gjette seg til (unngå opplagte passord som navnet ditt, fødselsdatoen din eller telefonnummeret ditt). Velg passord som inneholder både tall og bokstaver
  • Hold oversikt over transaksjonene du foretar. På samme måte som du tar vare på kvitteringer i den virkelige verdenen, bør du føre en oversikt over alle transaksjoner du foretar på Internett, inkludert forhandlerens kontaktinformasjon og URL (Internett-adresse)
  • Handle trygt på Internett – Visa har introdusert ”Verified by Visa”, en ny tjeneste som sikrer at Visa-kortholdere kan føle seg tryggere når de handler på Internett. Du finner en oversikt på nettstedet til Visa Europe, www.visaeurope.com
  • Se opp for uautoriserte e-postmeldinger eller nettsteder som ber deg om å oppgi informasjon som for eksempel PIN-koden til bankkortet. Du må aldri oppgi informasjon av denne typen med mindre banken din har gitt deg klar instruks om at det er i orden. Du må ikke godta slike instrukser via Internett (e-postmeldinger osv.), da de også kan være falske
  • Forsikre deg om at du er på korrekt side når du blir bedt om å oppgi betalingsinformasjon. Kontroller URL-adressen og om det finnes en hengelås på siden. Ved å klikke på hengelåsen kan du finne mer informasjon om eieren av sertifikatet. Hvis du er usikker, kan du ta kontakt med eieren av nettstedet og finne ut hva du skal se etter

Kilde: Visa