Jay Leno er farlig interessert i dampbiler. (Foto: Jay Leno's Garage)
Jay Leno er farlig interessert i dampbiler. (Foto: Jay Leno's Garage)

Se Jay Leno svi øyenbrynene

Ekstrem bilinteresse kan være skadelig. Se video.

Dampbiler er for de spesielt interesserte, og den amerikanske talkshow-verten Jay Leno er spesielt interessert.

Selv om dampbiler kan virke som utrolig klønete biler i dag, var det kun elbilene som solgte mer på begynnelsen av 1900-tallet. Jay Leno viser deg hva som skal til for å starte en gammel dampbil. Det er ikke bare å vri om tenninga...

1909 Model R Stanley Steamer

Stanley Motor Carriege Company opererte fra 1902 til 1924. På det beste solgte de mer enn alle bensinkonkurrentene, kun slått av elbilselskapet Columbia Electric. Dampbiler hadde enkel teknikk, du kunne bruke ulike typer drivstoff, og dreiemomentet sørget for at bratte bakker gikk som en lek.

Men er du uforsiktig kan du svi deg, både med flammer og varmt vann på en gang.

1906 Stanley Steamer

Dette er noe så uvanlig som en racerbil på damp. I denne videoen viser Jay Leno hvordan du fyrer opp en dampbil fra begynnelsen av 1900-tallet. Det er ikke enklere enn det ser ut til.

Vi har kåret historiens 5 tøffeste racerbiler. Ingen av dem går på damp!

1922 Stanley Steamer

I 1922 hadde teknologien løpt fra dampbilen, og dette er en av de siste Stanley-dampbilen. T-Forden var billigere og enklere, mens dampbilen var tyngre og dyrere. Toppfarten er 72 km/t og bilen har 20 hestekrefter. Det var ingen praktisk bil i sin samtid, og bare to år senere ble Stanley lagt ned.

Dette var du bare tre av bilene i Jay Lenos enorme bilsamling. På Jay Lenos Garage kan du se flere videoer.

Denne bilen går på kaffe - les mer her