Medietilsynet med kjempebot til TV 2

TV 2 har brutt reglene for å identifisere sponsorer og blir straffet med en bot på 750.000 kroner fra Medietilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rutinekontroll av sponsoridentifikasjoner under sendingen fra Gullruten i Bergen i mai i år, avdekket ifølge tilsynet at TV 2 brøt reglene.

Medietilsynet liker ikke måten Ellipse Klinikken ble presentert på under sendingen, melder journalisten.no.

Tilsynet viser til at sponsorplakaten for klinikken viste et bilde av en kvinne som gradvis endrer utseende. En søyle nederst i bildet går fra pluss til minus og indikerer en «motsatt aldringsprosess».

– Medietilsynet mener at denne plakaten kan forveksles med et reklameinnslag og ikke har en nøytral utforming. Regelbruddet er så tydelig at gebyr anses som et egnet sanksjonsmiddel, heter det i meldingen fra tilsynet.

TV 2 får i tillegg sanksjon i form av advarsel for brudd på reglene ved sponsorplakatene for Canal Digital og Varme & Bad, som ble sendt samme dag.

– Vi ser den er kommet og får komme tilbake til den. Vi må vurdere den i fred og ro, sier informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2. (©NTB)