PS vinterdekk ill
PS vinterdekk ill

Her er vinterdekkene du skal styre unna

Tror du alle vinterdekk er bra? Da tar du feil.

Årets store vinterdekk-test på klikk.no viser igjen at det er store variasjoner mellom de ulike vinterdekkene. Av de åtte som er testet, får fire karakteristikken "anbefales på det sterkeste". Ett får "anbefales" og ett får "anbefales med forbehold".

Da står det igjen to dekk som får karakteristikken "anbefales ikke".

For å lese hele dekktesten - klikk her:

Vannplaning

De to er Falken Espia EPZ og Nordexx Nivius Snow. Begge får terningkast to og felles for dem begge er at de har klare svakheter på enkelte underlag:

Falken-dekket har meget svake egenskaper på bar asfalt og det har også dårlige dreneringsegenskaper på bar vei. Det betyr stor fare for vannplaning.

Til gjengjeld er det Japan-produserte dekket bra på snø, både handlingegenskaper og akselerasjonsgrep. Egenskapene på is karakteriseres som balanserte.

Les hele testen av Falken Espia EPZ her:

Trives ikke på is

Det andre dekket som ikke anbefales er Nordexx Nivius Snow. Dette dekket er produsert i Kina og trives absolutt ikke på is.

Både bremse og handlingegenskaper karakteriseres som svake. Det går litt bedre på snø, men også her er dette et av de dårligste dekkene.

Til gjengjeld er Nordexx-dekket bra på bar asfalt. Her har det gode bremseegenskaper og det har også gode dreneringsegenskaper på bar vei.

Les hele testen av Nordexx Nivius Snow her:

Ikke overrasket

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke overrasket over de store forskjellene mellom dekkene i testen. Han er veldig klar på at han ikke ville kjøpt dekkene som kommer dårligst ut:

- Nei, dekk er så viktig at her skal man ikke telle hundrelapper! Du får hva du betaler for. Og i dette tilfellet skal du betale for noe som gjør at du kjører så sikkert som mulig på vinteren, sier Benny.

Norge et spesielt land

- Hvorfor er det så store forskjeller mellom de ulike dekkene?

- Fordi det å utvikle og produsere dekk handler om prioritering. Det er lett å være bra på noen ting, men det er vanskelig å være bra på alt. Det koker ned til kostnader og de som ønsker å tilby billigst mulig dekk, må nødvendigvis velge bort noe.

- Dessuten er det store variasjoner mellom bruksområdene. Norge er et veldig spesielt land i så måte. Vi har tildels ekstreme kjøreforhold på vinterstid og da gjelder det å velge et dekk som er mest mulig tilpasset det. Disse to dekkene ville jeg derfor holdt meg unna. Rett og slett.

Slik skifter du til vinterdekk - se videoen her: