Imponerende innsats av Petter Solberg i siste WRC runde. Men hva sier det egentlig om potensialet hans? Mye. Veldig mye, mener Brooms rallyekspert. (Foto: www.pettersolberg.com)
Imponerende innsats av Petter Solberg i siste WRC runde. Men hva sier det egentlig om potensialet hans? Mye. Veldig mye, mener Brooms rallyekspert. (Foto: www.pettersolberg.com)

- En sorgens dag for rallysporten

Petter Solberg slo Sebastien Loeb på flere etapper i helgens WRC-runde. - Fryktelig trist, mener Brooms rallyekspert.

- På de første etappene på fredag hang han ikke helt med, men det kunne heller ikke forventes. Det var litt bløtt på veien, og han trengte noen kilometer på å "kle på seg" bilen. Men så kom tidene. Noe så voldsomt, sier Ole-Martin Lundefaret.

Brooms rallyekspert driver selv med rally og jobber blant annet for Henning Solberg. Han fulgte VM-runden med stor spenning - men også med blandede følelser:

- Først ble jeg glad. Jeg heier jo på begge brødrene Solberg, og det er veldig morsomt når det går bra. Men så ble jeg trist. Dette var egentlig en sorgens dag for rallysporten!

Gammel bil

Petter Solberg hadde en kometkarriere i Rally-VM til og med 2003-sesongen, da han ble verdensmester. Men siden den tid har det gått jevnt nedover for føreren som mest av alt er assosiert med Subaru. Da Subaru trakk seg ut av Rally-VM før årets sesong, kunne det virke som om Norges desidert mest suksessfulle motorsportutøver måtte legge hjelmen på hylla.

Den kalles bare Petter-bilen. Les mer om Subaru Impreza her:

Men etter noen harde måneder med intenst sponsorarbeid, klarte han å stable et eget WRC-team på beina. Bilen han har konkurrert med fram til nå, har vært en eldre Citroën Xsara WRC.

Resultatene har vært bedre enn forventet, men med tanke på det utdaterte utstyret, har han aldri hatt noen reell sjanse til å hevde seg helt i toppen. Men under Rally Katalonia fikk han kjøre en Citroën C4 WRC, og nå skulle det måles krefter.

To leire

Citroen C4 WRC er nemlig den samme bilen som franskmannen Sebastien Loeb kjører. Han har blitt verdensmester i alle årene etter 2003-mesterskapet. Og mange, inkludert vår rallyekspert, mener han har fått skinne i overkant mye på grunn av at Petter har sittet i feil bil.

- I lik bil, på franskmannens favorittunderlag, skulle vi endelig få svaret på om Petter Solberg kan hamle opp med Sebastien Loeb - med en konkurransedyktig bil. Jeg var spent, men jeg hadde også en god følelse, sier Ole-Martin Lundefaret.

- Det har vært to leire i norsk rallysport de siste fire årene. Den ene har ment at Petter Solbergs tid er forbi, at han har mistet evnen, at det er han, og ikke redskapen som har blitt dårligere. Den andre delen, som jeg hører hjemme i, mener at Petter kunne slått Loeb, hadde Subaruen vært bedre. Det har jeg vært helt sikker på.

Tett strid

- Fortsett!

- Petter startet i Katalonia med to og en halv dags test i C4-en. Loeb har rundt 60 løp i samme bil. I tillegg var Petters C4 av fjorårets modell, riktignok med noen oppgraderinger. Asfalt er Loebs underlag. Loeb er også innblandet i en tett VM-strid mot finske Mikko Hirvonen.

Lyst på en mer normal C4? Les mer her:

- Så da visste vi at Loeb har alle fordelene, med underlag, bil og erfaring. Samtidig visste vi at Loeb måtte kjøre alt han maktet for å ha sjans til slå Hirvonen i kamp om sammenlagtseieren i VM. Så hvis Petter klarte å hevde seg mot Loeb under dette løpet, så hadde vi svaret.

Klagende sutrekopp

- Det gjorde han, og da ble du trist?

- Ja. Da han vant den tolvte fartsprøven, da vi visste at alle de andre i teten kjørte for fullt, så ble jeg trist. Dette var beviset. Beviset på at Petter har sittet i feil bil i alle sesongene etter VM-gullet i 2003. Beviset på at Petter absolutt ikke har mistet evnen. Beviset på at Petter kunne, og burde gitt Loeb kamp til døra i alle VM-sesongene siden. Tenk på hva Rally-VM har gått glipp av! Tenk på hva norsk motorsport har gått glipp av!

- Etter 2003 har det gått gradvis dårligere for Petter. Han har blitt mer og mer frustrert over bilens manglende egenskaper, og han har gitt mer og mer uttrykk for dette. Han har gått fra å være Norges mest populære idrettsnavn, til å bli sett på av mange som en klagende sutrekopp. Hadde han sittet i en konkurransedyktig bil disse årene, så ville det sett helt annerledes ut!

Mr. Hollywood

- Hvordan da?

- Jeg tipper at han hadde blitt verdensmester minst én gang til. Ser man på resultatene fra 2004-sesongen, er det ingen tvil om hvem som var den raskeste sjåføren.

Han hadde gitt oss flere opplevelser av den typen vi fikk da han kjørte den siste etappen i 2003, og vant kampen om VM-gullet. Og imaget hans ville fortsatt vært den glade "Mr. Hollywood".

Up yours

- Uansett, dette er en enorm seier for Petter! Mottoet hans "never give up!" sier alt. Når det har vært så mange problemer og så mye motgang i så mange år, er det nesten utrolig at han ikke har gitt opp.

Spesielt da han til og med sto uten bil. Nå jobber han med et VM-prosjekt for neste år, der målet er å kjempe om VM-tittelen. Jeg synes det er fullt fortjent at han i helgen serverte den replikken han gjorde til alle tvilerne!

- Hva sa han?

- "Up yours!" Og han har helt rett. "Up yours" - til alle sammen!

PS-02_Solbergp1109spaintw11 (Foto: www.pettersolberg.com)
PS-02_Solbergp1109spaintw11 (Foto: www.pettersolberg.com)