Send SMS
Send SMS

Telenor-garanti virker

Hjelper SMS-svindlernes ofre.

– Jeg skrev fuck off, men meldingene bare fortsatte å komme, fortalte Oddvar O. Persen i februar.

Tekstmeldingene han ikke hadde bedt om å få, kostet ham 30 kroner stykket.

– Jeg har aldri tenkt over at disse meldingene kan koste penger, derfor eksploderte jeg nærmest da jeg fant ut at hver melding kostet med 30 kroner å motta, sa Oddvar til TV 2 hjelper deg i februar.

Se også: Se hvordan svindlerne lurer deg

Les også:Slik får du pengene tilbake

Les også: Over 150 000 forsøkt svindlet

Mange er rammet

Etter at vår reportasje ble sendt i februar har ett stort antall forbrukere skrevet til TV 2 hjelper deg med lignende historier.

«De sendte meg plutselig smser, uten at jeg hadde bestilt noe», «Trodde dette var reklame... ble fakturert 15 kroner per melding»og «jeg blir belastet kr. 40 for meldinger jeg ikke har bestilt», står det i noen mailene vi har fått.

Telenor betaler tilbake

I forbindelse med reportasjen i februar kom Telenor med en «pengene-tilbake-garanti».

– Hvis kundene ikke når fram hos avsender kan de kontakte oss, så skal vi hjelpe, lovet informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Se Krokan framføre garantien her

Nå viser det seg at Telenor holder sitt løfte. Senest i dag fikk vi denne meldingen fra en mobilbruker:

– En hyggelig dame fra Telenor ringte meg i går og tilbød meg kr 920,- satt inn på min bankkonto. Etter min vurdering er dette full dekning og vel så det av beløpet jeg er svindlet for. Jeg aksepterte umiddelbart og synes Telenor har oppført seg anstendig, skriver innsenderen.

– Ekstremt viktig

– Det er ekstremt viktig for oss at våre kunder ikke blir lurt av useriøse aktører i dette markedet. Det er vi som fakturerer og som har kundeforholdet. Derfor gjør vi alt vi kan for å sørge for at det går riktig for seg, sier Elisabeth Evjen i Telenor til TV 2 hjelper deg.

telenor
telenor

Evjen understreker at kundene først må kreve pengene tilbake fra SMS-avsenderen.

– Hvis kundene ikke når fram, kan vi hjelpe til, sier hun.

Stopper useriøse aktører

Samtidig jobber Telenor nå aktivt for å stoppe useriøse SMS-firmaer.

– Vi har et tett samarbeid med Forbrukerrådet for å luke vekk useriøse aktører. Senest for to dager siden bøtela vi en aktør som ikke fulgte retningslinjene, sier Evjen,