SLITER: Mange offentlige ansatte, blant annet i Nav, sliter med eget lovverk. (Foto: TV 2)
SLITER: Mange offentlige ansatte, blant annet i Nav, sliter med eget lovverk. (Foto: TV 2)

Fortsatt køer hos Nav

Arbeids- og velferdsetaten sliter fremdeles med fristene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nav klarer fortsatt ikke å få unna køene raskt nok. Søknader om uførepensjon ligger i snitt nesten to måneder for lenge.

Etaten skal bruke maksimalt fire måneder på å fatte et vedtak om uførepensjon. For tiden tar det 5-7 måneder, skriver Dagsavisen.

Kraftig kritikk

Nav sliter med å holde fristene i stønadssaker der andre land er involvert, enten det gjelder uførepensjon eller barnetrygd.

I vår fikk Nav massiv kritikk for altfor lange køer og treg saksbehandling, og etter det har etaten prøvd å forbedre seg.

Flere ulike tiltak

– Vi har økt kapasiteten vår. I uføresaker har vi satt opp egne grupper som bare jobber med det, sier Yngvar Åsholt, assisterende direktør i Nav.

– Vi går igjennom arbeidsprosessene våre for å sikre kvaliteten i hvert ledd og øke farten. Denne typen forbedringsprosesser kjører vi flere steder i Norge samtidig. Vi ser resultater, men har en stor organisasjon å gjennomgå.

Fremdeles ikke godt nok

– Antallet ubehandlede saker er redusert noe fra i vår, men er fremdeles for høyt, ifølge Åsholt.

At stadig flere utlendinger jobber i Norge, og mange nordmenn jobber utenlands, gir Nav ekstra arbeidsbyrde, påpeker Åsholt.

(©NTB)