Pat Symonds (teknisk sjef), Flavio Briatore (teamsjef) og Nelson Piquet, skal ha avtalt at sistnevnte skulle krasje på runde 14 i Singapore Grand Prix. (Foto: Bertrand Guay, Michel Euler, Vincent Thian, Scanpix)
Pat Symonds (teknisk sjef), Flavio Briatore (teamsjef) og Nelson Piquet, skal ha avtalt at sistnevnte skulle krasje på runde 14 i Singapore Grand Prix. (Foto: Bertrand Guay, Michel Euler, Vincent Thian, Scanpix)

Tidenes Formel 1-skandale

Renault innrømmer langt på vei at Nelson Piquet krasjet med vilje.

Det hele begynte med at Ferando Alonso vant Singapore Grand Prix i fjor. Spanjolen hadde allerede gjort unna sitt første depotstop på runde 12 og to runder etterpå krasjet hans teamkompis, Nelson Piquet. Alonso lå sist i feltet, men siden sikkerhetsbilen måtte ut på banen, ble plutselig den uvanlige strategien en genistrek.

Det er helt usannsynlig at Fernando Alonso kunne vunnet løpet om det ikke var for at Nelson Piquet krasjet på et veldig heldig tidspunkt. Avsløringer de siste ukene tyder på at brasilianeren krasjet med vilje. Og FIA har kalt inn Renault-teamet til en ektraordinær høring mandag 21. september.

Satte liv i fare

Teamsjefen, Flavio Briatore, nektet først for at beskyldningene var sanne. Men nå har han og Pat Symonds mistet jobben, og Renault ønsker ikke å motbevise at påstandene er sanne. De langt på vei bekreftet at Briatore, Symonds og Piquet planla jukset. Håpet er at de skal kunne unngå de verste straffene. Ingenting tyder på at noen andre i teamet visste om at Piquet krasjet med vilje.

Det som gjør dette til den verste skandalen i Formel 1s historie, er at teamet satte liv i fare med fullt overlegg. De er langt fra de første som har jukset i sporten, de er ikke en gang de første som har krasjet med vilje. Michael Schumacher, Alain Prost og Ayrton Senna har alle sammen vunnet et mesterskap ved å krasje med sin hovedkonkurrent.

Problemet er at i de tidligere tilfellene, må det regnes som impulshandlinger fra sjåfører i kampens hete. Nelson Piquet visste når og hvor han skulle allerede på startstreken. Han valgte et sted på banen som var vanskelig å komme til, og som garanterte at sikkerhetsbilen måtte ut.

Avgjorde mesterskapet

Brasilianeren var under hardt press for å prestere, og ryktene skal ha det til at det var krasjet som gjorde at han fikk beholde jobben. Etter at han likevel måtte gå, har han vært svært frittalende, og unngår straff siden han la kortene på bordet.

De fleste valgte å gjøre et depotstop mens sikkerhetsbilen var ute. Felipe Massa gjorde et katastrofalt stopp, og du kan argumentere for at han mistet seieren i løpet, og hele mesterskapet, på grunn av Piquets krasj.

Lauda ønsker signaleffekt

FIA har sagt at de ikke vil gjøre om på resultatet i løpet. I følge reglene er mesterskapet avgjort, og selv ikke når det beviselig er foregått juks, kan de forandre mesterskapet. Hadde ikke Symonds og Briatore gått, er det mye som tyder på at Renault ville blitt kastet ut av hele sporten, men FIA har fortsatt muligheten til å gi Renault en stor straff. Den tredoble verdensmesteren Nikki Lauda mener at FIA skal sende ut et kraftig signal.

- Dette er det mest skadelige for sporten noensinne. Nå må FIA gi Renault en kraftig straff for å gjenopprette sportens kredibilitet, sier han til Autosport.

Nelson Piquets bil blir fjernet fra banen i Singapore 2008. (Foto: STR, Scanpix)
Nelson Piquets bil blir fjernet fra banen i Singapore 2008. (Foto: STR, Scanpix)