Britisk godterigigant sier nei til Kraft

USAs største matvareprodusent, Kraft Foods, tilbyr seg å kjøpe den britiske godterigiganten Cadbury for 100 milliarder kroner. Men Cadbury sier nei til en overtakelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cadbury avviste mandag tilbudet fra Kraft om 10,20 milliarder pund i kontanter og aksjer, melder Financial Times. Men amerikanerne nekter å gi opp, og sier de vil arbeide videre med en løsning som styret i Cadbury kan godta.

Kraft Foods står bak en lang rekke kjente merkevarer i USA, men også Freia Marabou i Skandinavia og europeiske Jacobs Suchard. Cadbury produserer i tillegg til sjokoladevarer under sitt eget navn også den kjente «engelske konfekten» Bassett’s.

– Målet for sammenslåingen vi nå foreslår, er å skape ny vekst. Cadbury har et flott spekter av kvalitetsprodukter, men vi tror selskapet står overfor store utfordringer fordi størrelsen vil bli stadig viktigere i denne industrien, mener Krafts toppsjef Irene Rosenfeld.

Ifølge Kraft Foods vil en sammenslåing med Cadbury gi de to selskapene en samlet innsparing på minst 3,75 milliarder kroner før skatt. Et fusjonert selskap beregnes å få en samlet inntjening på nesten 300 milliarder kroner per år. (©NTB)